Porsche 911 Targa 4 GTS en Cayenne Turbo S zijn nieuwe topversies (maar blijven ze dat ook?)

Bij Porsche weet je nooit of het nóg sportiever kan, maar met de 911 Targa 4 GTS en de Cayenne Turbo S hebben deze twee modellijnen voorlopig in ieder geval nieuwe topversies. De 911 Targa 4 GTS is de derde variant van de 911 Targa en de Cayenne Turbo is de achtste in zijn rij. De vraag is of dit de topversies van hun series blijven of dat Porsche in de nabije toekomst een nóg snellere Targa of Cayenne uit de hoge hoed tovert. Het merk blijft maar nieuwe uitvoeringen introduceren die weer beter, sneller of gelikter zijn dan hun voorgangers. Dat is vooral bij de Cayenne en de Panamera het geval, maar de 911 spant de kroon.

Porsche 911: 20 varianten

Of het destijds beter was laat ik in het midden, maar vroeger was het bij Porsche in ieder geval eenvoudiger. Van de 911 waren in 1986 vier versies leverbaar met als onbetwiste koning de 911 Turbo. Hoe anders is dat nu met keuze uit maar liefst twintig (!) verschillende versies. Er bestaan twaalf uitvoeringen van de 911 Carrera (2WD of 4WD, cabrio of coupé? Et cetera) en alleen van de 911 Turbo al vier verschillende types. Overigens is dit afromen van de markt niet exclusief een aangelegenheid van Porsche. Andere merken doen het ook, want het dient kennelijk om de publiciteit op peil en daarmee de vraag naar een model levend te houden.

Welke is de baas, Turbo S of GT3?

In het geval van de 911 is nauwelijks meer te bepalen wat nu eigenlijk het topmodel is. Bij de 911 Targa is met drie versies duidelijk welke het hoogst in de markt staat, maar hoe zit dat met die andere zeventien uitvoeringen van de 911? Is diezelfde Turbo in zijn snelste uitmonstering (de 911 Turbo S) de koning of toch de hardcore sportieve 911 GT3? Bij die laatste vraag hangt het ervan af wat je als uitgangspunt neemt: de uitrusting en daarmee de nieuwprijs enerzijds of de prestaties op het circuit anderzijds. Als je als potentiële koper je keuze uiteindelijk gemaakt hebt, kun je bovendien binnen de kortste keren weer opnieuw beginnen, want eind dit jaar komt waarschijnlijk de Porsche 911 GT3 RS uit; een nog ruigere en snellere versie van de GT3.

911 Targa viert jubileum met topmodel

wk 03 911 Targa 4 GTS voor

Met de 911 Targa 4 GTS viert Porsche het 50-jarig jubileum van de 911-met-afeembaar-dakpaneel.

De 911 Targa 4 GTS is voorlopig in ieder geval de snelste 911-met-afneembaar-dakpaneel (want daarvoor staat 'Targa'). Hiermee viert het merk uit Stuttgart het 50-jarig jubileum van de 911 Targa. Voor aandrijving zorgt een 340 pk sterke zescilinder boxermotor. De topsnelheid bedraagt 300 km/u en mede dankzij vierwielaandrijving hoeft de sprint van 0 naar 100 km/u slechts 4,3 seconden te duren. De dakloze 911 wordt de tweede helft van maart leverbaar vanaf 172.401 euro.

Cayenne Turbo S: snelste SUV

wk 03 Cayenne_Turbo_S

De exacte leverdatum van de Cayenne Tuirbo S is nog niet bekend, maar hij staat gepland voor het tweede kwartaal. Vanafprijs: 221.101 euro.

Minstens zo indrukwekkend zijn de prestaties van de snelste Porsche SUV, de Cayenne Turbo S. In telegramstijl: 570 pk V8 biturbo, 0-100 km/u in 4,1 seconden en een top van 284 km/u. Alsof Porsche de geloofwaardigheid van zichzelf als bouwer van sportauto's ook met een SUV als de Cayenne wil bewijzen heeft het merk de auto geklokt op de beruchte Nordschleife van de Nürburgring. Producenten van sportieve modellen testen daar al tientallen jaren, maar zijn de prestaties van hun auto's op dit circuit in de Duitse Eifel de laatste jaren steeds nadrukkelijker gaan uitventen. Hoe sneller een model het meer dan twintig kilometer lange rondje aflegt, des te meer streetcredibility op het model en het merk afstralen. Zelf vind ik het nogal lachwekkend om met een SUV (met een gewicht dat in hoogte slechts wordt overtroffen door het zwaartepunt) zo snel mogelijk over een circuit te gaan, maar de titel 'snelste SUV ter wereld' is het kennelijk waard. De Cayenne Turbo S klaarde de klus in 7:59.74 min. Om die tijd even in perspectief te zetten: dat is slechts vier tellen langzamer dan in een Ferrari F430 F1. Benieuwd of er nog een Porsche Cayenne Turbo S GT3 RS komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam