Uit Auto Review
Tekst: Igor Stuifzand
Wie groot is geworden met computerspelletjes als Gran Turismo en Colin McRae: Dirt, komt op een gegeven moment op een leeftijd waarin de virtuele race- en rallywereld wel eens werkelijkheid kan worden. We speurden Marktplaats.nl af naar een vijftal interessante ‘homologatiespecials’ uit de jaren negentig, waarmee je zó de openbare weg op mag.
-----
Klik hier voor race- en rally-occasions - of dergelijke edities van auto's - op Marktplaats
-----
Zoeken
Racegeluiden, prachtige drifts, hoge topsnelheden, spectaculaire inhaalacties en spannende fotofinishes. We hebben ons voor de televisie op de bank of in de slaapkamer dag en nacht met racegames vermaakt. Maar na bewezen diensten belandde de Playstation op Marktplaats. Tegenwoordig gaan we liever naar het circuit of de klassementsproef voor een gezonde portie motorgeluiden, olie- en uitlaatwalmen en bewonderenswaardige stuurmanskunsten. En we lopen altijd nog even de parkeerplaats op om te kijken of er enkele mooie homologatiespecials te vinden zijn. Je weet wel: die sportieve modellen afgeleid van race- en rallyauto's. Wat nou als wij zo’n auto zouden zoeken? We besluiten Marktplaats af te speuren naar vijf bijzondere race- en rallykanonnen voor op de openbare weg – voor elke portemonnee.
De vijf
Welke race- en rallyauto’s uit de bekende racegames zijn ons het meeste bijgebleven, en welke zijn in de werkelijke wereld uitgegroeid tot ware legendes? We kunnen putten uit een gigantische keuze: van modellen uit de jaren zestig tot de auto’s die tegenwoordig meestrijden in de GT-kampioenschappen. Natuurlijk kunnen we niet om de Subaru Impreza heen, net zo min als we de Lancia Delta HF Integrale mogen vergeten.
We hebben een aantal auto’s op papier gezet en speuren het aanbod af door de merken en modellen handmatig in te voeren. De meeste homologatiespecials zijn zeldzame auto’s, waardoor het aanbod op Marktplaats in ieder geval overzichtelijk is.
Blauw met goudkleurige wielen. Deze kleurencombinatie is voor altijd verbonden met Colin McRae. De Subaru Impreza debuteerde in 1993 in het World Rally Championship en twee jaar later sleepte McRae al de wereldtitel in de wacht. De straatversie van het rallykanon bracht geweldige prestaties binnen het bereik van een groot publiek. In Nederland kostte de auto 50.000 gulden, net zoveel als voor een uitgeklede BMW 518i of Mercedes 190 E 1.8.
Naderhand vielen veel exemplaren ten prooi aan de ‘creativiteit’ van minder vermogende eigenaren. Tegenwoordig is het moeilijk om een exemplaar te vinden dat niet versleuteld is. Dit geldt ook voor de Impreza die wij vonden. Uiterlijk oogt de auto nog redelijk standaard, maar de dikke Sebring-uitlaat doet vermoeden dat een hele stadswijk kan meegenieten van het boxergeluid. De motor is gereviseerd en opgevoerd tot een vermogen van meer dan 300 pk. Ook de versnellingsbak heeft een revisie ondergaan, terwijl de vertraging door Prodrive-remmen gewaarborgd is.
Merk: Subaru
Type: Impreza 2.0 GT AWD Turbo
Bouwjaar: 1999
Prijs: 7.950 euro
Nieuwprijs toen: 28.132 euro
Kilometerstand: 215.116 km
Motor: 1.994 cc, viercilinder boxer met turbo, benzine, 218 pk
Topsnelheid: 231 km/h
0-100 km/h: 6,3 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 155 euro
Apk tot: -
Plus en min
+ Oogt grotendeels origineel, gereviseerde motor (300+ pk)
– Geen apk, volume van Sebring-uitlaat
De eerste generatie van de Ford Escort – het ‘hondenbot’ – was een geweldenaar. Zowel op het circuit als op het rallyparcours veegde hij de vloer aan met de concurrentie. En dat vegen moet je letterlijk zien, want dankzij zijn achterwielaandrijving en hoge motorvermogen wilde de Escort maar wat graag met zijn staart kwispelen. Met name de laatste jaren wordt de Escort Mk 1 steeds meer gewaardeerd om zijn historische overwinningen, waardoor de prijzen flink omhoog gegaan zijn.
Wij waren dan ook niet verbaasd over de vraagprijs van de wit-blauwe Escort RS2000: 64.900 euro. Voor dat bedrag koop je een auto die volledig gerestaureerd is en volgens de FIA-reglementen geprepareerd werd voor deelname aan historische rally’s. De aanbieder van de auto – een handelaar uit Hoevelaken – heeft de auto uit Zweden geïmporteerd. Een Nederlands kenteken ontbreekt nog.
Merk: Ford
Type: Escort RS 2000
Bouwjaar: 1975
Prijs: 64.900 euro
Nieuwprijs toen: n.n.b
Kilometerstand: 1.111 km
Motor: 2.000 cc, viercilinder, benzine, 218 pk
Topsnelheid: n.n.b.
0-100 km/h: n.n.b.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): n.v.t.
Apk tot: n.n.b.
Plus en min
+ Uitstraling, volledig gerestaureerd, startklaar voor de Tulpenrallye
– Hoge prijs, nog geen kenteken, ongeschikt voor dagelijks gebruik
Voor een zwaargewicht als de Nissan Skyline R33 lijkt succes op het circuit onbereikbaar, maar tijdens vele toerwagenraces in de Groep A was de auto onverslaanbaar. Nissan ontwikkelde de zescilinder lijnmotor voor een betrouwbaar racevermogen van zo’n 500 pk, om dit voor de straatmodellen vervolgens terug te schroeven naar maximaal 300 pk. Ook in de tuningscene was de Skyline een populair voorwerp voor de nodige technische aanpassingen, met soms wel meer dan 1.000 pk als resultaat.
De Skyline GTS-T die wij op Marktplaats vonden, is een standaard exemplaar met 252 pk. De auto maakt een goede indruk, uitbundig spoilerwerk ontbreekt en het interieur is mooi verzorgd en intact. Doordat dit model nooit in Europa werd verkocht, bestaan er geen linksgestuurde exemplaren. De verkopende partij meldt dat de onderhoudshistorie compleet is en dat de auto wordt afgeleverd met een nieuwe apk De vraagprijs van 9.950 euro lijkt ons zeer reëel.
Merk: Nissan
Type: Skyline R33 GTS-T
Bouwjaar: 1996
Prijs: 9.950 euro
Nieuwprijs toen: n.n.b.
Kilometerstand: 41.996 km
Motor: 2.490 cc, zescilinder met turbo, benzine, 252 pk
Topsnelheid: ca. 240 km/h
0-100 km/h: n.n.b.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 204 euro
Apk tot: bij aflevering
Plus en min
+ Betrouwbare techniek, geweldige prestaties
– Rechtsgestuurd, ‘grijze’ uitstraling
Lancia Delta HF Integrale Evoluzione 2
Nog zo’n auto waarvan de prijzen momenteel stevig in de lift zitten: de Lancia Delta HF Integrale. Wanneer je op zoek bent naar een zeldzame Limited Edition in nieuwstaat, word je met 100.000 euro pas tot de serieuze gegadigden gerekend. Dit exemplaar mag met zijn prijs van 69.500 euro tot de toppers van de niet-gelimiteerde versies gerekend worden. En dan bedoelen we niet alleen zijn prijs: de auto verkeert namelijk in een voortreffelijke conditie. Vreemd is echter wel dat deze Delta de ongelijke koplampen van de 'gewone' Integrale heeft, die tot 1992 in productie was.
De Delta HF Integrale is de meest succesvolle rallyauto aller tijden. Geen ander merk heeft zoveel succes geboekt met een en hetzelfde model. De auto verkocht echter matig en de kwaliteit van het plaatwerk was niet om over naar huis te schrijven. Maar wanneer je een goed exemplaar hebt gevonden, zoals de auto die we hier laten zien, ben je verzekerd van heel veel rijplezier. De merkwaardige hoge zithouding achter het liggende stuur is wel even wennen.
Merk: Lancia
Type: Delta HF Integrale Evoluzione 2
Bouwjaar: 1994
Prijs: 69.500 euro
Nieuwprijs toen: n.n.b.
Kilometerstand: 78.360 km
Motor: 1.995 cc, viercilinder met turbo, benzine, 215 pk
Topsnelheid: 220 km/h
0-100 km/h: 5,7 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 179 euro
Apk tot: 31 januari 2018
Plus en min
+ Uitstekende conditie, mooie kleurencombinatie
– Kwetsbare carrosserie, zithouding achter het stuur
Wat een gejuich ging er op de redactie van ‘Auto Review’ op toen we de straatversie tegenkwamen van een auto uit de hoogtijdagen van de DTM: een Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II. Er zijn er maar 500 van gebouwd en dit is nummer 365. Alle exemplaren waren gespoten in een diepdonkerblauwe lak en voorzien van een luxe interieur met zwart leer – dat helaas maar weinig afwijkt van het binnenste van een willekeurige 190 D.
Bij de advertentie staat een vraagprijs van 329.999 euro, maar op de website van de aanbieder – een autobedrijf in Brabant – staat vermeld dat het bedrag op aanvraag is. Dat deze Mercedes prima inzetbaar is voor langere ritten, bewijst de kilometerstand: inmiddels heeft de auto bijna een ton op de klok staan.
Merk: Mercedes
Type: 190 E 2.5-16 Evo II
Bouwjaar: 1990
Prijs: 329.999 euro
Nieuwprijs toen: n.n.b.
Kilometerstand: 97.753 km
Motor: 2.463 cc, viercilinder, benzine, 235 pk
Topsnelheid: 250 km/h
0-100 km/h: n.n.b.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 179 euro
Apk tot: n.n.b.
Plus en min
+ Uiterst zeldzaam, voortreffelijke prestaties
– Saai interieur, zeer opvallende spoilerkit