Het gelijk van de Duitsers
Jazeker, ook de ANWB is tegen. Waartegen? Nou, tegen tolheffing door onze Oosterburen. Ik ben ook tegen. Tegen het hypocriete kruideniers-gezeur over de op handen zijnde tolheffing in Duitsland om precies te zijn. Want ze hebben het grootste gelijk van de wereld. Iedereen scheurt vrolijk van noord naar zuid en van west naar oost door het land met het grootste snelwegennet van Europa, maar men wenst alleen te betalen voor WC-bezoek, mits je daar een tegoedbonnetje voor terugkrijgt dat je weer kunt inleveren als je een kop koffie koopt.
De Nederlanders schreeuwen uiteraard het hardst. Zou dat zijn omdat wij ook (letterlijk en figuurlijk) het hardst gebruik maken van de autobahnen? En dan ook nog heel erg durven klagen dat het één grote ‘Baustelle’ is tegenwoordig, waar je trouwens ook al lang niet meer overal zo hard mag rijden als je wilt? De vraag stellen, is…
Wat gaat dat tolvignet dan wel helemaal kosten? Welaan, maximaal 150 euro voor een jaar. Dat is dus ongeveer hetzelfde als een retourtje autoroute du Soleil, maar over de prijzige ‘peage’ hoor je al die Francofiele Nederlanders niet. Meer dan de helft van de EU-landen verlangt inmiddels overigens tol van buitenlanders, maar als de Duitsers het doen is Leiden weer eens in last. Ik weet zeker dat de gemiddelde Nederlander elk jaar ook minstens 150 euro kwijt is aan bekeuringen in de categorie oeps-even-niet-opgelet-en-geheel-onbedoeld-wel-vier-km/u-te-hard-gereden. Daar zeuren we alleen een beetje over op verjaardagen. We aanvaarden deze struikroverij door onze eigen overheid deemoedig als een ‘fact of life’. Ik durf hier wel te zeggen dat ik met het grootste genoegen 500 euro paar jaar over heb voor het onbetaalbare genoegen bij tijd en wijle zorgeloos te kunnen planken met willekeurig welke auto. Want het is gewoon lekker om volgas te rijden. Of dat nou in een bijna terminale Golf diesel of in een verse Ferrari is. Dat het kwartje van Kok in Duitsland niet aan de pomp wordt geheven, compenseert het hogere verbruik weer enigszins, ha!
Er is uiteraard wel een oplossing voor het ‘probleem’ dat er thans bijna overal in Duitsland aan de weg wordt gewerkt. Als ‘Brussel’ de tolheffing verbiedt met de wet op gelijke behandeling in de hand (een gotspe), hebben ze straks geen geld meer om de wegen te onderhouden. Zoals in Spanje, waar de met EU-miljarden aangelegde (snel)wegen al jaren niet meer worden onderhouden en hier en daar inmiddels in een deplorabele staat verkeren.