De IAA in Frankfurt opende afgelopen week haar deuren voor het publiek. Dit zijn drie krachtpatsers van Ferrari, BMW en Bentley die hun wereldpremières op de beursvloer beleefden.
Ferrari Portofino
Ferrari vervangt zijn instapmodel, de
California, ergens in 2018, maar een exacte datum heeft het merk nog niet gegeven. Net als zijn voorganger is de Ferrari Portofino eveneens een coupé-cabriolet met een bi-turbo V8. Die motor is in de Portofino echter met 40 pk versterkt tot een vermogen van 600 pk. De 3,9-litermotor is nog steeds gekoppeld aan een geautomatiseerde zevenbak. De combinatie maakt een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 3,5 seconden mogelijk. De topsnelheid ligt 'boven de 320 km/u', aldus Ferrari. Het model beschikt over een compleet nieuw chassis dat de auto niet alleen stijver, maar ook aanmerkelijk lichter moet maken. Kopers rijden straks weliswaar een sportauto, maar ook zij ontkomen niet aan de geneugten van de moderne tijd, zie het 10,2 inch grote touchscreen waarmee infotainment en allerhande andere zaken te bedienen zijn. Oh ja, en die naam? Ferrari heeft de Portofino vernoemd naar een pittoresk vissersdorp aan de Italiaanse Rivièra.
BMW M5 (F90)
Wie zijn schoonouders vrijwel net zo snel als met de nieuwe open Ferrari wil vervoeren, kiest voor de nieuwste BMW M5. Deze zesde generatie (BMW F90) beschikt net als de Portofino over een bi-turbo V8 met 600 pk. Die brengt zijn kracht via een nieuwe achttraps M Steptronic automaat (de geautomatiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling is verleden tijd) naar vier wielen. Ja, je leest het goed; voor het eerst in zijn historie voorziet BMW de M5 van vierwielaandrijving. Puristen kunnen echter gerust zijn, want de bestuurder kan het xDrive-systeem ook in 2WD-stand zetten, waarbij lekker ouderwets de achterwielen alle aandrijfkrachten voor hun kiezen krijgen. Hoewel hij met zijn 1.930 kg een stuk zwaarder zal zijn dan de Ferrari, geeft BMW als sprinttijd 3,4 seconden op. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 of 305 (naar wens) km/u. Komend voorjaar staat de nieuwe M5 bij de dealers.
Bentley Continental GT
Hoewel het bij een Bentley veel meer om luxe dan om pk's gaat, concentreren we ons in lijn met dit artikel ook bij de Engelsman op zijn krachtbron. De W12 is geheel opnieuw ontwikkeld. Bentley meldt trots dat de motor uit 294 onderdelen bestaat die in 6,5 uur tot een W-vorm worden gemonteerd. Net als de hiervoor beschreven V8's beschikt ook deze twaalfcilinder over twee turbo's die het maximum vermogen naar 635 pk stuwen. Ondanks het feit dat de Bentley de BMW in gewicht vast overtreft, legt hij cijfers op tafel die voor die van de Duitser nauwelijks onderdoen. Bentley geeft voor de nieuwe Continental GT een 0-100 km/u-tijd op van 3,7 seconden. De topsnelheid is met 333 km/u zelfs hoger dan die van de Ferrari. Daar sta je dan met je volbloed rode sportauto uit Maranello.