Onderzoek bewijst: jongeren veiliger in grote auto

Jongeren zijn zes keer vaker betrokken bij ongelukken dan oudere bestuurders. Dat blijkt uit onderzoek van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid (ROV) Utrecht. Wat niet helpt is dat juist deze groep vaak in kleine, oude en onveilige auto’s rijdt. Waarin zouden ze wél moeten rijden?

Jongeren crashen zes keer vaker

In Nederland is de groep bestuurders tussen 18 en 22 jaar veel vaker betrokken bij een ongeval dan oudere weggebruikers; ruim zes (!) keer zoveel (bron: ROV Utrecht, 2008). Daarmee vertonen we grote overeenkomsten met een landje aan de andere kant van de oceaan. Toegegeven, de situatie in de VS is niet één op één te vergelijken met de Nederlandse – Amerikaanse pubers rijden al vanaf hun zestiende – maar ook daar is de groep van jonge bestuurders erg kwetsbaar.

Auto ouder dan elf jaar

De IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) is een Amerikaanse organisatie die het aantal doden en gewonden op Amerikaanse wegen wil terugdringen. Het intituut heeft onderzoek uitgevoerd waaruit bovendien blijkt dat het aantal fatale ongelukken onder meer zo hoog is, omdat jongeren vaak in oude en kleine auto’s rijden. Bijna de helft (48 procent) van de bestuurders tussen vijftien en zeventien jaar die omkomen bij een ongeluk, rijdt in een auto van tenminste elf jaar oud, aldus de IIHS. Ook in Nederland gaan jongelingen op pad met oude en afgedankte vierwielers. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het soort auto’s waar brokken mee worden gemaakt vaak afkomstig is uit de categorie omdat-niemand-anders-‘m-nog-wil. Mijn eerste auto’s? Een in deplorabele staat verkerende Fiat 500 uit 1972, een VW Kever uit 1969 die van ellende bijna uit elkaar viel, gevolgd door een Citroën BX (commentaar overbodig) uit 1991. Auto’s met kreukelzones van de voor- tot de achterbumper.

Geef je kroost de V70 mee

Ook voor jonge mensen zónder eigen auto, is het oppassen geblazen: die nemen van thuis meestal de auto van mama mee. Notoire koekblikjes, waarin je weinig kans maakt tijdens een frontaaltje met een SUV (al neemt de veiligheid van moderne boodschappenauto’s wel steeds verder toe). De wereld op z’n kop: jongeren zouden juist de veilige Volvo V70 van hun vader mee moeten nemen; en pa zou dan op pad moeten gaan in de auto van ma. Die is dan wel minder veilig, maar mannen (en vrouwen) tussen 35 en 60 zijn de veiligste chauffeurs. De IIHS weet hoe jongeren hun overlevingskans in het verkeer kunnen vergroten: 1. Jonge chauffeurs moeten uit de buurt blijven van auto’s met veel vermogen. Ik zou hier van willen maken: jonge chauffeurs én DJ Afrojack. 2. Grote zware voertuigen zorgen voor meer bescherming bij een crash. Klopt, maar het omgekeerde is waar voor de andere betrokkenen bij die crash. Liever geen Hummer dus, maar een robuuste sedan of stationwagen. 3. Electronic Stability Program (ESP) is een must. Al vanaf 1999 bijvoorbeeld standaard op iedere nieuwe Mercedes-Benz, maar in 2008 pas toegepast op de helft van alle nieuw geproduceerde auto’s. 4. Auto's moeten de hoogst mogelijke veiligheidsscore hebben in de botsproeven van EuroNCAP. Deze Europese organisatie houdt de veiligheid van nieuwe auto's in de gaten. Inkoppertje.

Puberproof

Om haar betoog meteen om te zetten in concrete actie, presenteert de IIHS op haar site een lijst van gebruikte auto’s die voldoen aan (zoveel mogelijk) van de bovenstaande criteria. De organisatie onderscheidt daarbij een categorie auto’s onder de 20.000 dollar en een categorie auto’s onder de 10.000 dollar, gebaseerd op de prijzen in de zomer van 2014. Omdat gebruikte auto’s in Nederland aanzienlijk duurder zijn dan in de VS, richten wij ons op de sub 10.000 dollar-categorie. Bovendien nemen we alleen de modellen op die ook in Nederland veel voorkomen.*
Audi A6 2005 en later
Subaru Legacy 2009
BMW 3-serie 2006 en later
Mazda 6 2009 en later
Volvo S40 2007 en later
Audi A3 2006-07
Mercedes-Benz C-Klasse 2005-08
Volvo S60 2007-09
Audi A4 2005-08
Volkswagen Passat 2006-08
Saab 9-3 2005 en later
Mistubishi Outlander 2007 en later
Suzuki Grand Vitara 2006 en later
Mazda CX-9 2007 en later
Hyundai Santa Fe 2007-10
  * Dit lijstje is het resultaat van onderzoek naar occasions op de Amerikaanse automarkt door IIHS. Europese automerken als Opel, Citroën, Peugeot en Renault worden daar niet gevoerd en ontbreken dus. In principe geldt dat ruim de helft van alle middenklassers vanaf bouwjaar 2008 voldoet aan de vier criteria van IIHS.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam