Autobanden: onbekend en onbemind

Meer aandacht dan de karikaturale schop geven veel potentiële kopers van een tweedehands auto de banden niet. Volledig ten onrechte, want autobanden zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van een auto. Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat ze het enige contact vormen tussen de auto en het wegdek. En dat met een oppervlak, het zogenaamde contactvlak, ter grootte van een ansichtkaart. Dat kleine gedeelte moet onder het gewicht van de auto de enorme krachten die de aandrijving, remmen, bochten en oneffenheden veroorzaken, in goede banen leiden. Als de omstandigheden tegenzitten, komen daar de verwerking van straatvuil, water en sneeuw of ijs nog bij. Als het bandenprofiel de hoeveelheid water bijvoorbeeld niet meer kan verwerken, gaat de auto drijven waardoor hij onbestuurbaar wordt. Dit heet aquaplaning.

Veiligheid

Een autoband is dan ook een high tech product dat we niet voor lief moeten nemen. Voor de levensduur van een autoband en de veiligheid van de inzittenden is het erg belangrijk de staat van de banden in de gaten te houden. Controleer daarom minstens één keer per maand de bandenspanning (bij koude banden, want warme lucht zet immers uit). De juiste spanning staat vaak in de dorpel bij het bestuurdersportier. Met te zachte banden loop je niet alleen kans op een klapband, het beïnvloedt ook het rij- en stuurgedrag negatief. Daarbij gaan (te) zachte banden minder lang mee - twintig procent te weinig spanning verkort de levensduur met een kwart - en hebben ze een negatief effect op het brandstofverbruik. Ook is het verstandig af en toe te kijken of het profiel wel gelijkmatig afslijt en of het rubber niet uitdroogt (te oude banden vertonen haarscheurtjes). bandendruk

Slijtage-indicatoren

In de langsgroeven op iedere autoband zitten slijtage-indicatoren met een hoogte van 1,6 mm. Als die de hoogte van het profiel bereiken, is de veiligheid in het geding. Het beste is het om banden daarvoor al te vervangen.

A-merk

Omdat banden zo belangrijk zijn voor de veiligheid raden wij A-merken aan. Uit tests blijkt keer op keer dat die meer grip bieden, wat zorgt voor een kortere remweg en een veiliger weggedrag, ook of juist in de regen. Bovendien zijn deze banden door de rubbersamenstelling vaak stiller.

Run flat

Zogenaamde run flat-banden zijn de laatste jaren in opkomst. Zoals de naam doet vermoeden kun je hiermee bij een lekke band nog even doorrijden (vaak maximaal 80 kilometer bij een maximum snelheid van 80 km/u). Nadelen van deze banden zijn de hogere prijs, een lager comfort (door de hardere wang die doorrijden mogelijk maakt) en het feit dat ze vaak niet op gewone wielen gemonteerd kunnen worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam