Aankooptips occasions: BMW 3-serie E46 (1998-2007)

De BMW 3-serie staat in een lange traditie van sportieve middenklassers. De in 1998 geïntroduceerde vierde generatie maakte deels gebruik van motoren van het vorige model, maar was verder compleet nieuw ontwikkeld. Als je op zoek bent naar een tweedehands BMW 3-serie kun je ook enkele concurrenten, zoals de Audi A4, de Mercedes C-klasse en de Alfa 159, overwegen. Meer dan bij concurrenten Audi en Mercedes ligt bij BMW de focus op bestuurders die een sportieve rijstijl aanhangen. Toch is er ook nog ruimte voor achterpassagiers en bagage, hoewel enkele andere modellen in dit segment (waaronder de Mercedes C-klasse) het hier beter doen.

Motoren

Op motorengebied is BMW vaak toonaangevend en dat geldt ook voor de vierde generatie 3-serie. De viercilinder benzinemotoren starten met vermogens van 105 pk, de viercilinder diesels beginnen bij 115 pk. Bij BMW zijn het echter de beroemde zescilinder lijnmotoren die, door hun zijdezachte motorloop, menig autofanaat naar een auto van dit merk doen verlangen. De vermogensopbouw gaat gepaard met een roffel die typerend is voor een zes-in-lijn. Daarbij is het onderstel perfect afgestemd op de eisen van een dynamisch rijdende bestuurder. Het gemiddeld brandstofverbruik van de benzinemotoren komt uit op zo'n 8 tot 10 l/100 km, bij de diesels start dit bij zo'n 7 l/100 km.

Carrosserievorm

De vierde generatie BMW 3-serie is geleverd als vierdeurs sedan (1998-2005), als driedeurs coupé (1999-2006), als vijfdeurs stationwagon (BMW 3-serie touring, van 1999 tot 2005), als cabriolet (2000-2007) en als BMW 3-serie Compact (2001-2004). Deze laatste was eigenlijk een verkort model met een kleine kofferbak die als concurrent voor de Volkswagen Golf moest dienen. De topmodellen zijn de verschillende varianten van de BMW M3 met vermogens tot 360 pk (BMW M3 CSL). Vanwege hun vergaand verschillende techniek en hun zeldzaamheid gaan we hier verder niet op in. In 2001 kreeg de vierde BMW 3-serie een facelift. Het uiterlijk werd in detail aangepast en enkele motoren werden verbeterd: ze kregen meer vermogen bij minder verbruik.

Veiligheid

ABS en airbags voor en opzij zijn in dit model standaard, maar ESP werd aanvankelijk alleen op de duurdere uitvoeringen zonder meerprijs geleverd. Bij de botsproeven van EuroNCAP behaalde deze BMW 3-serie vier van de vijf sterren, een goed resultaat.

Betrouwbare motoren

De vierde 3-serie zit goed in elkaar. Ook bij oudere modellen maakt het interieur nog een goede indruk,. Hoogstens de snel beschadigende instapzijde van de stoelen en de leerkwaliteit zijn wat teleurstellend. De apk-keurmeesters loven deze BMW op het gebied van roestpreventie en techniek. Ook de verlichting en de stuurinrichting (speling) komen er bij de keuring bovengemiddeld vaak goed uit. Toch was er bij deze BMW ook een groot mankement: de ophanging van de achteras die je om die reden voor aankoop van een tweedehands 3-serie absoluut moet (laten) controleren. Bij modellen van de eerste bouwjaren scheurden de ophangpunten in talrijke gevallen af. Daarnaast werkt de handrem vaak ongelijkmatig. Terugroepacties betroffen de zij-airbags, het rempedaal en die besproken achteras.

Turbo's gevoelig

Ook de wegenwacht heeft over de betrouwbaarheid van de motoren voornamelijk goede berichten; ze gaan vele kilometers mee. Uitzondering hierop vormen enkele dieselmotoren, vooral de turbo's daarvan geven er nogal eens de brui aan. Diesels met lage kilometrages zijn om deze reden gewild. Ondanks hun geringe verbruik hebben deze motoren veel kracht.

Tweedehands BMW 3-serie

Op Marktplaats staan meer dan 1.500 BMW 3-serie occasions van deze vierde generatie. Prijzen starten al vanaf zo'n 1.000 euro voor exemplaren met astronomische kilometerstanden. wk 37 BMW 3 touring

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam