Aankooptips occasions: BMW 5-serie E60/E61 (2003-2010)

De vorige generatie van BMW's zakenauto uit de hogere middenklasse wordt steeds betaalbaarder. Prijzen voor exemplaren met astronomische kilometerstanden starten momenteel vanaf zo'n 4.000 euro. De vierde BMW 5-serie is, inclusief een facelift in 2007, gebouwd tot 2010. Kopers hadden keuze uit twee carrosserievormen: een vierdeurs sedan (BMW E60) en een vijfdeurs stationwagon, Touring genaamd (BMW E61). Door zijn formaat en uitstraling is een tweedehands BMW 5-serie ideaal als gezinsauto of zakelijk vervoermiddel. Hij concurreert in het zakelijke segment met krachtpatsers als de Mercedes E-klasse en de Audi A6. Vooral bij de diesels zijn hoge kilometerstanden eerder regel dan uitzondering.

Opvallend design

Deze BMW 5-serie onderscheidt zich van zijn voorgangers vooral in twee dingen: een opvallend design en een enorme hoeveelheid binnenruimte. Dat eerste is een kwestie van smaak, maar zeker is dat vooral grotere passagiers achterin de BMW E60/E61 meer ruimte hebben. En wat te denken van de bagageruimte? In de 5-serie Touring is die tot 1.600 liter groot.

Aluminium

Voor welke van de twee carrosserievormen je ook kiest, bij BMW wordt rijplezier sportief geïnterpreteerd. Dat heeft geleid tot een stevig afgeveerd onderstel waarmee de 5-serie zich makkelijker door bochten laat sturen dan zijn concurrenten. Wat hier eveneens bij helpt is dat het complete front van dit model uit aluminium is opgebouwd terwijl de rest van verzinkt staal is gemaakt.

Benzinemotoren

In tegenstelling tot vorige generaties 5-serie was de vierde 'vijf' in eerste instantie niet met viercilinder benzinemotoren leverbaar. Die kwamen pas vanaf de facelift in 2007 beschikbaar. De zescilinder benzinemotoren leveren vermogens vanaf 170 pk. Daarboven zijn nog veel sterkere achtcilinders gepositioneerd, maar het topmodel is als vanouds de BMW M5, voorzien van een 507 pk sterke V10. Omdat deze exclusieve auto zich technisch flink van de rest onderscheidt, gaan we er hier verder niet op in.

Diesels

Kopers van een diesel konden kiezen voor een vier-, zes- of achtcilindermotor. Het vermogen liep uiteen van 163 pk voor de BMW 520d tot 286 pk voor de BMW 535d. Er zijn ook 5-series met een x in de typeaanduiding. Dit staat bij BMW voor de optioneel leverbaar vierwielaandrijving, zoals bijvoorbeeld in het geval van de BMW 530xd.

Hoog afwerkingsniveau

De BMW 5-serie zit zeer goed in elkaar en heeft een hoog afwerkingsniveau. Voor het interieur zijn hoogwaardige materialen gebruikt en de duurzaamheid staat al op een even hoog peil. Bij de apk komen slechts versleten remmen en speling op de besturing als gebreken naar voren, op alle andere vlakken presteert de 5-serie veel beter dan het gemiddelde. De wegenwacht heeft wel een paar kanttekeningen. Dit model 5-serie is nogal eens aangetroffen met een lege accu of falende elektronica die de boel lam legde. Bij de turbodiesels komen motorschades wel eens voor. Het brandstofverbruik van de diesels bedraagt zo'n 8 tot 9 l/100 km. Bij de benzinemotoren ligt dit rond de 11 l/100 km. Tot slot nog het veiligheidsniveau. Dat is met vier van de vijf sterren uit de botsproeven van EuroNCAP in orde. ABS en ESP zijn standaard.

Conclusie

De voorlaatste BMW 5-serie is een ruime, betrouwbare auto met een duidelijk sportief rijkarakter en een grote keuze aan benzine- en dieselmotoren. Diesels tot bouwjaar 2006 hebben een grotere kans op motorschade dan de jaren daarna. wk 19 5-serie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam