De Citroën XM staat op de rand van het absolute klassiekerdom, als een Doornroosje die ieder moment kan worden wakker gekust. Op Marktplaats vonden we dit in chique bordeauxrood gespoten exemplaar met slechts 45.000 kilometer op de teller.
-------
Bekijk alle
Citroën XM occasions op Marktplaats.
-------
Opwaartse spiraal
Grote Franse auto's als de
Peugeot 605 en de Renaults 25 en
Safrane kunnen bij lange na niet tippen aan de klassiekerstatus van hun Duitse evenknieën van
BMW en
Mercedes.
Citroën is met zijn
DS en
CX echter een uitzondering. Hoewel ze niet het prijsniveau van vergelijkbare Duitse auto's hebben, komen de grote modellen van het merk met de 'double chevron' in het embleem hierbij het dichtst in de buurt. Het is dan ook een kwestie van tijd voordat de van 1989 tot 2000 gebouwde Citroën XM in dit opzicht in een opwaartse spiraal terecht komt. De Auto van het Jaar 1990 bezit net als zijn voorgangers de daarvoor benodigde Citroën-typische kenmerken zoals een eigenzinnige vormgeving, een bijzonder interieur (met het éénspaaks stuur) en het hydropneumatische veersysteem. Wie de markt voor wil zijn doet er daarom verstandig aan nu 'te pakken op' de Citroën XM.
Design van Bertone
Het design van de Citroën XM is het resultaat van een samenwerking tussen de ontwerpafdelingen van Citroën, Peugeot en het Italiaanse Bertone. De XM heeft uiterlijke kenmerken van zowel zijn voorganger de Citroën CX als de legendarische SM, een forse coupé voorzien van een Maserati V6. De vijfdeurs hatchback kreeg, in de traditie van de stationwagenvarianten van de DS en de CX, vanaf najaar 1991 gezelschap van de Citroën XM Break. Het faceliftmodel van de Citroën XM kwam in 1994 op de markt. Het ontwerp bleef grotendeels gelijk, waardoor deze modellen het makkelijkst te onderscheiden zijn aan de veranderde achterspoiler. Tot en met 1994 stond de achterspoiler op drie pootjes, maar daarna werd een kleiner exemplaar direct op de kofferklep bevestigd.
Problemen met de elektronica
Tot 1992 had de XM relatief veel probleem met de elektronica, waardoor het aanbeveling verdient exemplaren uit de eerste drie bouwjaren voor aankoop grondig op storingen te checken. De meest betrouwbare varianten zijn de XM's van na de facelift.
Motoren
Citroën heeft de XM met vier- en zescilinder benzinemotoren geleverd. Voor veelrijders waren drie viercilinder diesels beschikbaar. Veel van de krachtbronnen zijn gedeeld met andere modellen uit het overkoepelende PSA-concern (Peugeot en Citroën), zoals de Peugeot 605, de
Peugeot 406/407 en de Citroën Xantia en zelfs de concernvreemde Renaults Laguna en Espace. De motoren waren standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, een viertraps automaat was op de meeste varianten optioneel.
Tweedehands Citroën XM
Wie op zoek gaat naar een Citroën XM occasion vindt op Marktplaats momenteel een kleine 30 exemplaren. Prijzen starten al ver onder de 1.000 euro en kilometerstanden van ruim drie ton zijn geen uitzondering, wat een goed teken is voor de levensduur van de techniek. Goed te weten is verder dat deze auto's, in tegenstelling tot de eerder genoemde Duitse concurrentie, zeer roestbestendig zijn.