3 tweedehands Ferrari’s voor minder dan 60.000 euro

Terwijl de prijzen van klassieke auto's na jaren van stijging in 2017 een correctie doormaken, is de index van klassieke Ferrari's tot en met september meer dan 3% gestegen. De meest betaalbare tweedehands Ferrari doet tegenwoordig echter al wel snel een halve ton. Dit zijn drie exemplaren waarmee je voor minder dan 60.000 euro kunt toetreden tot de exclusieve club van Ferrari-eigenaren. ------ Bekijk alle tweedehands Ferrari's op Marktplaats. ------

Ferrari Mondial (44.950 euro)

Als exponent van de middenmotor-Ferrari's volgde de Mondial in 1982 de Ferrari 208/308 GT4 op. Omdat het ontwerp van die laatste van de hand van Bertone was, had dit model bij Ferraristi nooit potten kunnen breken. De Mondial was geheel naar hun wens echter weer van Pininfarina. De 2+2 kreeg dankzij een met tien centimeter vergrote wielbasis meer binnenruimte, maar met twee chihuahua's is de achterbank wel vol. Ferrari vergrootte gedurende zijn levenscyclus, die tot 1993 duurde, de inhoud van de V8 van 3,0 naar 3,4 liter. Het vermogen steeg hierbij van 214 naar 300 pk. Het hier getoonde exemplaar betreft een zogenaamde Mondial Quattrovalvole, wat staat voor voor vier kleppen per cilinder. Hiermee leverde de Mondial betere prestaties dan de oorspronkelijke versie, prestaties die bovendien meer in lijn lagen met de verwachtingen van een Ferrari. De sprint naar 100 km/u kon in 7,4 seconden en de topsnelheid bedroeg 242 km/u. Bijzonder aan deze Ferrari occasion is dat hij Nederlands geleverd is en volgens de verkoper altijd door de Ferrari-dealer (Kroymans) is onderhouden.

Ferrari 348 (59.500 euro)

In de laatste versie van de Mondial, de Mondial t (vanaf 1989), bouwde Ferrari de V8 voor het eerst in lengterichting in. Die t staat dan ook voor het Italiaanse trasversale. De opvolger van de Mondial, de Ferrari 348, scheen mede door zijn eveneens nieuwe versnellingsbak dan ook al in deze laatste evolutie van de Mondial door. Hoewel de motor hetzelfde was als die van zijn laatste voorganger, verbeterden de prestaties van de 348 door een lager gewicht aanzienlijk. De Mondial t zette 1.503 kilogram op de schaal tegenover 1.390 voor de 348. Het resultaat: 0-100 km/u in 5,7 seconden en een topsnelheid van 275 km/u. Vier jaar na zijn introductie kwam er ook nog een cabriolet, de Ferrari 348 Spider. De motor had vanaf dat moment 320 pk.

Ferrari 360 Modena (59.900 euro)

Na de 348 kwam in 1994 de Ferrari F355 op de markt. Dat model slaan we hier vanwege ons bestedingsplafond echter even over ten faveure van deze Ferrari 360. Het vermogen van de V8 is door toepassing van een grotere motorinhoud (3,6 liter) en vijf kleppen per cilinder gestegen naar 400 pk. Het waanzinnige aan een middenmotor-Ferrari is echter dat je als bestuurder dit maximale vermogen bij 8.500 toeren bereikt. Dat is van deze drie veruit het hoogste toerental. Als je de 360 in zijn versnellingen doortrekt trakteert de V8 je keer op keer op een magistrale huil, een effect dat nog eens extra wordt versterkt doordat de motor zich slechts enkele tientallen centimeters achter je rug bevindt. Bovendien benaderen de prestaties van de 360 Modena die van supersportauto's: 0-100 km/u in 4,5 seconden en een topsnelheid van 296 km/u (4,1 seconden en 300 km/u voor de latere sportversie, de Ferrari 360 Challenge Stradale). Kom daar maar eens om voor nog geen 60 mille en dan heb je nog kans dat je auto met de jaren meer waard wordt ook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam