Schatkamer Marktplaats: Fiat Nuova 500

Voor een verbruik van 1 op 20 en parkeren op de kleinste plekjes in de stad hoef je niet per se een Smart, Renault Twingo of Toyota Aygo/Citroën C1/Peugeot 108 te hebben. Fiat bood al meer dan 50 jaar geleden een dergelijke auto die vanwege zijn leeftijd nu bovendien nog belastingvrij is ook. ------- Bekijk alle klassieke Fiats 500 op Marktplaats. ------- Het 'nuova' in de typeaanduiding slaat op de tweede generatie van Fiats succesnummer. Al vanaf 1936 was de oorspronkelijke Fiat 500 op de markt. Vanwege zijn typische uiterlijk kreeg deze al snel de bijnaam 'Topolino', wat 'muisje' betekent. Hier bespreken we zijn opvolger, waarvan tussen 1957 en 1977 3,7 miljoen exemplaren zijn gebouwd. Door slijtage en roest is daarvan echter nog maar een fractie over, wat de Fiat nuova 500 tot een zeldzaamheid op onze wegen maakt.

Tweecilinder

De eerste Fiat 500 'Topolino' is volgens de heersende automode van die tijd herkenbaar aan zijn op dat van een Citroën 'Eend' gelijkende voorkant. Deze Fiat 500 ziet er met zijn kleine gedrongen voorkomen, gedomineerd door ronde vormen zeer aaibaar uit. Technisch was hij ook compleet anders dan zijn voorganger. De Fiat nuova 500 had een 0,5 liter tweecilinder met 13,5 pk. Via een handgeschakelde vierversnellingsbak was een topsnelheid van 85 km/u mogelijk. Door de jaren heen kreeg de motor verschillende updates waardoor inhoud en vermogen stegen tot achtereenvolgens maximaal 0,6 liter en 18 pk.

Schuifdak

Leuk weetje is dat de Fiat 500 het eerste jaar zeer spartaans was uitgerust. Zo konden bijvoorbeeld de ramen niet eens open. Frisse lucht kwam alleen door de kantelbare zijruitjes en luchtopeningen in de voorzijde die met ventilatieroosters in het interieur verbonden waren. Al deze eerste versies hadden daarentegen echter wel een schuifdak. Dat dak is gedurende de bouwtijd in meerdere versies geleverd. Veel 500's zijn bijvoorbeeld omgebouwd van het korte naar het lange dak, destijds een kenmerk van de basisversie, nu een teken van luxe, voor zoveel mogelijk cabriogevoel.

500 Giardiniera

Fiat introduceerde in 1960 de 500 Giardiniera ('vrouwelijke tuinier'), een stationwagon. Ondanks zijn kleine formaat had deze door de liggend ingebouwde motor een opvallend grote bagageruimte. Met een lengte van 3,10 meter was deze dan ook 20 cm langer bij een met 10 cm verlengde wielbasis.

Fiat 500 Luxus

Kenners houden de verschillende typen 500 met letters uit elkaar. In 1965 kwam de Fiat 500 Type F op de markt. Hierbij werd het kunststof dak vervangen door een vast dak. 1958 markeerde de komst van de Fiat 500 L. Deze 'Luxus'-variant was onder meer herkenbaar aan chromen sierlijsten en beugels op de bumpers. De laatste modificatie betrof vanaf 1972 de 500 R. Daarin kwamen enkele zaken al overeen met de in dat jaar geïntroduceerde opvolger, de Fiat 126. Gelukkig mocht de 500 nog enkele jaren meelopen, waardoor de kans groter is dat wij er op de weg ook nu nog van kunnen genieten. Fiat 126 Bijgaand exemplaar is niet meer voorzien van de originele techniek, maar heeft de iets sterkere motor van de 126. Hierdoor ligt de topsnelheid volgens de verkoper op 110 kilometer per uur. Dit heeft als voordeel onder meer dat je op de snelweg niet veroordeelt bent tot het achter vrachtwagens blijven hangen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam