Deze derde generatie Ford Focus stond nog wat boller van de technologie dan de generaties ervoor. Ford monteerde als eerste in dit segment een driecilindermotor en er werden geavanceerde veiligheidssystemen leverbaar of soms al standaard ingebouwd. Ook luxe zaken als een parkeerassistent deden hun intrede in de Focus.
Wil je een tweedehands Ford Focus kopen? Klik dan hier!
Toonaangevend
De tijd van opa’s Fordje heeft deze succesvolle C-segmenter allang achter zich gelaten. Zeker wat betreft zijn rijeigenschappen: al sinds deze Focus de
Escort afloste, is hij toonaangevend in zijn klasse op dat gebied. En dat geldt zeker voor de snelle RS- en RT-versies. In 2014 kreeg deze Focus een facelift, waarbij uiterlijk vooral de grotere, Aston Martin-achtige grille in het oog springt. Verder kwam er onder meer - naast de 1.0 en 1.6 Ecoboost - een 1.5-literversie van Fords prijswinnende turbomotor beschikbaar (met 150 en 180 pk).
Aandachtspunten
Er zijn een hoop positieve punten te melden over deze Focus, maar ook enkele mogelijk problematische zaken. Zo vertoont de koppeling wel eens problemen, met als oorzaak de drukgroep of koppelingscilinder. Bij de 1.0- en 1.6-Ecoboost-motoren kunnen de dunne plastic retourslangen naar het koelvloeistofreservoir poreus worden en gaan lekken. Indien dit niet tijdig opgemerkt wordt, kan dit ernstige motorschade tot gevolg hebben. Ook kunnen bij de 1.6 Ecoboost-motoren de nylon afdichtingen van de injectoren defect raken, zeker als ze een keer zijn gedemonteerd. Er klinken dan zware knallen tijdens het gas geven.
Navigatie en sensoren
Op Marktplaats zijn ruim 1.000 exemplaren van de derde generatie Ford Focus te vinden. Ongeveer een kwart daarvan heeft een dieselmotor en zo’n driekwart beschikt over navigatie. Tweederde van de auto’s heeft parkeersensoren.
De prijzen beginnen rond de 5.000 euro.
---
Kijk hier voor een auto bij jou in de buurt.