Veloster en CR-Z van het toneel
Aziatische sportcoupé's gaan in ons land bepaald niet als de spreekwoordelijke warme broodjes over de toonbank. Hyundai en Honda kiezen eieren voor hun geld en halen achtereenvolgens de Veloster en de CR-Z van de Nederlandse markt. Opvallend, omdat beide modellen stukken beter verkochten dan tweedeurs Japanners als de Nissan 370Z, Toyota GT86 en Subaru BRZ.
Honda verkocht in 2012 nog 84 exemplaren van de CR-Z. De hybride sportcoupé wist afgelopen jaar slechts 33 nieuwe eigenaren te vinden. Veel erger is het gesteld met modellen van Nissan, Toyota en Subaru. Die merken verkochten in 2013 van achtereenvolgens de 370Z, de GT86 en de BRZ slechts 5, 14 en 1 exempla(a)r(en). Om de verkopen in 2014 een zetje te geven heeft Nissan de prijs van de 370Z vandaag met 3.000 euro verlaagt naar 76.900 euro.
Kijkend naar de verkoopcijfers is de beslissing van Hyundai - om de eigenwijze Veloster (één portier links, twee rechts) van de markt te halen - nog het meest opvallend. Dat model boekte vergeleken met 2012 als enige in dit viertal een verkoopstijging: van 73- naar 110 exemplaren. De woordvoerder van de importeur beaamt er liever 'rond de 250 stuks' van te hebben verkocht, maar geeft nog een andere, naar eigen zeggen belangrijker, reden voor het schrappen van de Veloster. “De Veloster is ontwikkeld voor de Amerikaanse markt. Daar doet hij het met 65.000 verkochte exemplaren per jaar dan ook uitstekend. Hier is hij tussen onze in en voor Europa ontwikkelde i-modellen toch een vreemde eend in de bijt. Daarom hebben we besloten hem te schrappen.” De 300 eigenaren die nu een Veloster rijden behouden dus een zeer exclusieve auto. Wilt u ook zo'n bijzondere Aziatische coupé, spoed u dan snel naar de Honda- of de Hyundai-dealer, want zowel van de CR-Z als van de Veloster staan in het land nog enkele exemplaren.