het luxemerk van Nissan, blijft proberen bij ons voet aan de grond te krijgen. Het Japanse merk gebruikte al motoren van Mercedes, maar past voor de aanstaande Infiniti Q30 en QX30 ook een bodemplaat van de Duitsers toe. Laatstgenoemde beleeft op de Autoshow van Genève (5-15 maart) zijn wereldpremière als studiemodel.
Toyota en Nissan hebben eind jaren tachtig het succes van Acura in Noord-Amerika waarschijnlijk met lede ogen aangezien. Het Japanse merk verkocht vanaf 1986 met zijn luxedivisie tot Acura's omgebouwde Honda's (completer uitgerust, duurder) als antwoord op het succes van Europese merken zoals BMW en Mercedes. Al drie jaar na Acura kwamen Toyota (met Lexus) en Nissan (met Infiniti) met eigen premium merken die duurdere versies van bestaande modellen en zelfs geheel nieuw ontwikkelde auto's verkochten. Alles in de strijd om de lucratieve premium autokoper.Lexus LS 400 gaf stevige basis
Acura heeft de stap naar Europa om onbegrijpelijke redenen nooit gewaagd, maar Toyota stootte al in 1990 met het vlaggenschip van zijn luxedivisie, de Lexus LS 400, door naar Europa. Het model maakte een enorm goede indruk (een tweedehands Lexus LS 400 is een aanrader als je behalve voor een oliewissel, en nieuwe banden en remmen nooit meer naar de garage wilt) waardoor Lexus hier meteen stevig voet aan de grond kreeg. Inmiddels is het merk in het premium segment een gevestigde naam en legt bijvoorbeeld een model als de Lexus IS-serie de Mercedes C-klasse en de BMW 3-serie het vuur na aan de schenen. De laatste jaren verkoopt Lexus bij ons tussen 2- en 4.000 auto's.Infiniti gaat voor sportief
Na een bliksemstart in Amerika raakten de verkoopaantallen van Infiniti daar in de tweede helft van de jaren negentig in het slop. Vanaf de jaren nul moest een nieuw, sportiever merkimago de verkoopcijfers weer omhoog stuwen, maar de voorsprong van Lexus heeft Infiniti tot nog toe niet ingelopen. De overstap naar Europa maakte het merk pas in 2008. Met modellen die Infiniti in de markt zet als concurrenten voor bijvoorbeeld de BMW's 3-serie, 5-serie, de 6-serie en de BMW X5 en X6. In persberichten rept het Japanse merk van de vele aanpassingen die vooral aan besturing en onderstel worden gedaan om de modellen aan de eisen van de Europese kopers aan te passen. Helaas wil het vooralsnog met de verkopen echter niet lukken. De afgelopen jaren wisten Infiniti's in ons land jaarlijks hoogstens enkele tientallen eigenaren te vinden. Dat er vooralsnog slechts dealers zijn in Amsterdam en Rotterdam zal daarbij niet helpen, maar die dealers presteren ver onder de bedrijven van concurrerende merken. Om de groeiwensen van het merk (aan het eind van dit decennium moet het aanbod meer dan verdubbeld zijn van zes Infiniti's nu, naar veertien modellen) te ondersteunen, worden de komende jaren ongetwijfeld meer dealers in het leven geroepen.
Bodemplaat en motoren van Mercedes
Om het tij te keren is moederbedrijf Renault-Nissan al enkele jaren geleden een samenwerking met Mercedes aangegaan. Sommige uitvoeringen van de Infiniti M, G-serie en Q-serie hadden al Mercedes-motoren, maar de nieuwe Infiniti's Q30 (een vijfdeurs hatchback) en QX30 (een vijfdeurs crossover) krijgen als eerste modellen zowel de bodemplaat als benzinemotoren (de diesels komen waarschijnlijk van Renault) van Mercedes, in dit geval van de A-, B- en GLA-klasse. Niet toevallig, want het ontwerpen van een goede bodemplaat vormt de grootste kostenpost bij het ontwikkelen van een auto. Op de aanstaande autoshow van Genève presenteert Infiniti het studiemodel van de crossover, de QX30 Concept. De productiemodellen van zowel de Q30 als de QX30 moeten eind 2015/begin 2016 de concurrentie aangaan met onder meer de Audi's A3 en Q3 en BMW's 3-serie Gran Turismo en X1.