Niet naar NL deel 3: begeerlijk premium

Een bekend fenomeen: je ziet een heerlijke auto rijden, maar bij een dealer heb je het betreffende model nog nooit nieuw in de showroom zien staan. Hoe kan dat toch? Het zit zo: sommige modellen zijn bedoeld voor andere automarkten dan de onze. Bijvoorbeeld de bijzonder aantrekkelijke Lexus SC400 en Infiniti FX35… Amerikaanse coupé van Lexus De eerste Lexus LS 400 ken je misschien wel: de royale limousine waarmee het nieuwe luxemerk van Toyota het vanaf begin jaren ‘90 opnam tegen luxe Mercedessen, BMW’s en Audi’s. Wist je dat er ook een coupéversie van is geweest? Die heette Lexus SC 400. De 4,86 meter lange tweedeurs was met name bedoeld voor de Amerikaanse markt en kwam daar in 1991 op de markt. Hij is tot 2000 in productie geweest. In Nederland zetten er ook exemplaren ‘voet’ aan wal: via grijze import kwamen er aardig wat naar ons continent en ons land toe. De Lexus-coupés die daarna op de markt kwamen, verkocht het merk wel in Europa. Eerst kregen we de SC 430 (met klapdak, 2001-2010). Hij is tweedehands te vinden vanaf zo’n 13.000 euro. Sinds kort staat ook de RC F in de showroom. Een 477 pk sterke sportieveling (0-100 km/h in 4,5 seconden, topsnelheid 270 km/h) met V8 en een vanafprijs van 121.990 euro.
Te Amerikaans of geslaagd? Dit is de Lexus SC 400.

Te Amerikaans of geslaagd? Dit is de Lexus SC 400.

Eerste Infiniti FX wakkerde iets aan

Niet alleen Toyota kwam met een eigen luxemerk, daar zijn veel meer voorbeelden van. Zo ook Nissan. Hun premium auto’s gaan door het leven onder de naam Infiniti. Toen Nissan hier in 2005 de Murano begon te verkopen, was op andere plekken de Infiniti X35 al een tijdje (sinds 2003) leverbaar. Een heerlijk sportief gelijnde SUV met een parel van een V6 onder de kap. Hij was er ook met V8: die heette FX45. Zoiets unieks (zeker in die tijd, nu zijn er meer crossovers) doet het goed bij een kleine doelgroep die exclusiviteit zoekt. Een bescheiden aantal crossovers werd dan ook op de boot naar Rotterdam gezet en voorzien van gele kentekenplaten. Ook in andere Europese landen was er wel clientèle voor de FX. Nissan merkte het succes op en ging vanaf 2008 ook zelf het merk Infiniti voeren. En zo werd de opvolger van de genoemde SUV (FX-serie) leverbaar. Maar toch: die is qua ontwerp wel iets meer ingetogen dan het origineel. Of dat de reden is van het achterblijven van succes van Infiniti in Europa, daar zullen we ons maar niet aan wagen. Hoe dan ook: Infiniti verkocht vorig jaar in totaal ongeveer even veel nieuwe auto’s als Bentley en Ferrari: 29 stuks.
FX

Nog veelvuldig te zien op ’s lands wegen: de Infiniti FX35.

Meer voorbeelden: volg het Autojournaal!

Op dit blog verschenen meer berichten over leuke auto’s die hier niet leverbaar zijn (geweest). Welke auto zou jij nou wel eens in een Nederlandse showroom willen zien?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Protected by WP Anti Spam