Een auto van de zaak hoeft geen grijze, anonieme en emotieloze leasebak te zijn: een mooie occasion van vijftien jaar of ouder is vaak veel leuker en stukken beter te betalen. Wat te denken van bijvoorbeeld een Jaguar?
Met een Jaguar voor komen rijden bij de klant: zo laat je zien goede smaak te hebben. De nieuwste modellen van het Britse merk wekken bij menigeen begeerte op, maar in die van anderhalf decennium geleden sla je ook bepaald geen flater. Ze onderscheiden zich immers stuk voor stuk met een klassiek en avantgardistisch design, fraai materiaalgebruik en stevige motoren.
Grote keuze
De keuze aan
bijtellingsvriendelijke Jaguars is enorm. Als eerste zal bij de meesten de XJ opkomen: de klassieke sedan. Deze biedt veel plaats en is een onderscheidend rustige en krachtige reisauto. De Jaguar S-Type kwam in de loop van 1999 op de markt: dit is een iets minder groot model met iets modernere looks, maar nog steeds een auto vol oud-Engelse luxe. Voor wie het allemaal wat sportiever mag, is er dan nog de XK (ook als cabrio). Dit zijn heerlijke rij-ijzers met vermogens tot 375 pk.
Ook in deze sportauto is het voordelig bijtellen.
Iets compacter, wel een echte Jag: de S-Type
Duur bezit
Wat de meeste (oudere) Jaguars met elkaar gemeen hebben, is dat ze behoorlijk dorstig zijn. Een
standaard XJ en de snelste XKR gebruiken bijvoorbeeld gemiddeld zo’n 1 op 8. Dan de garagerekeningen. Een Jaguar heeft niet de reputatie technisch de meest degelijke te zijn. Daarbij zijn onderdelen vaak duur en is het aantal Jaguarspecialisten niet breed gezaaid. Tel een relatief hoge wegenbelasting (want zwaar) en een dure verzekering (want grote motoren) bij op en je weet: een Jaguar aanschaffen is niet zo duur, maar er eentje hebben wel.
Baden in luxe voor een bescheiden prijs: de XJ.
Tel uit je winst
Hoeveel rekening een Jaguar ook aantrekt: als auto van de zaak kan het een interessante optie zijn. Wie een auto van de zaak rijdt, betaalt bij privégebruik bijtelling. Op een nieuwe auto betaal je een percentage van de nieuwprijs, maar bij een auto van vijftien jaar of ouder wordt dat 35% over de (huidige) aanschafprijs. Elke benzinebon, elke garagerekening, álle kosten kun je dan als ondernemer van de winst aftrekken.
Dus: stel je koopt een Jaguar XJ uit 1999 met een 3,2-litermotor voor 4.000 euro: dan tel je dus per jaar slechts 1.400 euro bij de winst op. In de hoogste belastingschijf (52%) kost de bijtelling dan dus slechts 61 euro per maand. Tel uit je… Winst!