Een productieaantal van slechts 425 exemplaren (en hoeveel zijn daarvan nog over?) maakt deze Jaguar XJR bijzonder zeldzaam. Bovendien vormde deze auto een mijlpaal voor het Engelse merk op het gebied van sportieve limousines.
-------
Bekijk meer klassieke Jaguars op Marktplaats
------
Met de XJR gaat Jaguar mee in de trend naar sportieve sedans die concurrenten
BMW en
Mercedes in de jaren tachtig inzetten. Snelle versies van de
5-serie (de BMW M535i en de M5) en de
W124 (Mercedes 500 E) weten een steeds groter koperspubliek voor zich te winnen. Deze vergeleken met de concurrentie nog wat tam gemotoriseerde XJR vormde de opmaat voor de XJR op basis van de Jaguar X300. Met behulp van een compressor haakte die vermogenstechnisch wel aan bij de sportsedans van BMW en Mercedes. Inmiddels zijn sportieve versies vast onderdeel van het chique Jaguar, eerst aangeduid met XJR, tegenwoordig met R of SVR.
Sportief onderstel
De eerste Jaguar XJR was gebaseerd op de vierde generatie
Jaguar XJ, ook wel aangeduid als XJ40, die van 1986 tot 1994 is geproduceerd. De eerste XJR verscheen in 1988 en was gebaseerd op de gewone 3,6 liter zescilinder lijnmotor. Het model kreeg wel een aangepast onderstel met sportiever afgestemde Bilstein schokbrekers en een aangepaste stuurbekrachtiging. Deze versies waren voorbehouden aan de Engelse markt. Enkele jaren later (de informatie hierover verschilt) verscheen deze versie met een door het Engelse TWR (Tom Walkinshaw Racing) getunede 4,0 liter zes-in-lijn en een vermogen van 248 pk. TWR voorzag de zescilinder van een nieuw inlaatkanaal, snellere nokkenassen en een aangepast motormanagement.
Bodykit
Hoewel opvallend uiterlijk vertoon niet bij Jaguar past, is de XJR uiterlijk toch makkelijk te herkennen. Hij is voorzien van een bodykit bestaande uit een voorspoiler en sideskirts in de kleur van de carrosserie, een zwarte grille met daarin een 'sport'-embleem en modelunieke Speedline lichtmetalen wielen met bredere banden. Binnenin kreeg iedere XJR een Momo sportstuur, een met leer beklede pookknop en logo's van Jaguar Sport op het instrumentarium en de leren bekleding.
Youngtimer
Het overgrote deel van dit soort snelle en kostbare auto's gaat traditiegetrouw naar Duitsland, maar bijzonder aan dit exemplaar is dat hij origineel Nederlands geleverd is. Omdat hij ouder is dan vijftien jaar kunnen ondernemers hem rijden als youngtimer, waardoor ze slechts bijtelling betalen over de dagwaarde in plaats van de nieuwprijs. Leuk bij een auto als deze, uit het hoge segment, is dat je onderweg kunt genieten van een weldadig interieur dat bekleed is met leer voorzien van een chique contrasterende bies en wortelnotenhout. Comfortverhogende zaken als climate control, cruise control en elektrisch bedienbare stoelen behoren eveneens tot de uitrusting. Volgens de verkoper is deze XJR in zeer goede staat, maar heeft hij de laatste jaren weinig gereden, waardoor een beurt wel een goed idee is.