Land Rover heeft een nieuw model klaar: de Range Rover Evoque Convertible. Dit is de ideale auto voor iemand die niet kan kiezen tussen een luxe SUV en een cabriolet. Het concept is niet helemaal nieuw, want eigenlijk heeft de open terreinauto meerdere stamvaders…
Open Defenders en Freelanders
Land Rover zelf heeft ervaring met het produceren van open terreinauto’s. Om te beginnen is er de
Defender: de spartaanse alleskunner die al meer dan 65 jaar oud is, leveren de Britten al een flinke tijd dakloos. De Defender gaat bijna uit productie, dus dan kan de open Evoque mooi het stokje overnemen, nietwaar?
Eerder had Land Rover overigens nog een andere open terreinwagen op het menu staan: de
Freelander (eerste generatie: 1998-2007). Een model net onder de Discovery, leverbaar in drie- en vijfdeurs uitvoering. De Defender en Freelander zijn vooral terreinauto’s en géén luxe flaneer-SUV’s. De Range Rover is er al sinds 1970, maar ondanks de vele zelfgebouwde conversies kwam het nog niet tot een af-fabriek cabriolet. Tot nu dus, want de kleine broer (of zus)
Range Rover Evoque komt er als open versie.
Een Land Rover, zoals deze Freelander, waarin je de haren maximaal kunt laten wapperen: eind jaren negentig was het heel normaal.
Japanse excentriekeling
De nieuwe open Evoque is premium, SUV en open. Deze combinatie zagen we aan het begin van dit decennium ook al. Op de Los Angeles Auto Show van 2010 presenteerde Nissan de, laten we zeggen, markant vormgegeven Murano CrossCabriolet. In tegenstelling tot de gewone
Murano heeft-ie slechts twee deuren aan de zijkant en een compleet andere (en misvormde) bilpartij. Hij ging in 2011 ook echt in productie. Naar Europa kwam ie niet, maar in de VS was hij wel leverbaar. Een groot succes bleef – heel verrassend – uit: nog geen 7.000 Amerikanen durfden de aanschaf aan in de krap vier jaar dat-ie daar nieuw te koop was. Wel is er eentje naar Nederland gekomen, naar het schijnt. Wellicht is-ie wat mooier als je hem in het echt ziet? Van de nieuwe generatie Murano bleef een cabrioversie ons (gelukkig) bespaard.
Toegegeven: de Nissan Murano CrossCabriolet is minder saai vormgegeven dan een Nissan Micra.
Waar blijft het klapdak?
En nu gelooft Land Rover er dus wel in: een open versie van een succesvolle SUV. Het is een gekke tegenstelling. Een viool met een versterker, dat idee. Met een open dakje rijden in de sneeuw: dat is precies hoe de Britten hem op de promotieplaten zetten. Ik vind het wel stoer. En qua looks kan ik hem, ook in het oranje, stukken beter verteren dan zijn Japanse ‘voorganger’. Nu is het dus wachten op de eerste terreinauto met een stalen klapdak… Iets voor ‘het merk van de oneindige carrosserievarianten’ Mercedes-Benz? We zullen zien.