Nu de zomer echt is losgebarsten verlangt menig automobilist naar een cabriolet. Mazda zorgde in 1989 met de MX-5 'NA' voor de terugkeer van de betaalbare roadster. Dit is de tweede generatie, de Mazda MX-5 NB. Hoe goed, en betaalbaar, is deze als occasion?
------
Bekijk alle Mazda MX-5 occasions op Marktplaats
------
Dankzij zijn compacte formaat en een straf afgestemd onderstel is de Mazda MX-5 een heerlijk sturende auto. En met achterwielaandrijving bovendien, waar rij-puristen - vanwege de betere stuurkarakteristiek - altijd blij van worden. Een nadeel van deze configuratie is de geringe ruimte: de twee inzittenden hebben zelf al niet veel plek tot hun beschikking, maar daarnaast is er in de kofferbak slechts plaats voor 144 liter bagage.
Exit klapkoplampen
De tweede generatie MX-5 is vooral herkenbaar aan het ontbreken van de klapkoplampen die de eerste zo duidelijk een product van de jaren 80/90 maakte. Een ander, door cabriorijders zeer gewaardeerd verschil is de vervanging van de kunststof achterruit door een glazen exemplaar. Met een kunststoffen versie zeul je weliswaar minder gewicht mee, maar deze raakt na verloop van tijd beschadigd, waardoor het zicht naar achteren in gesloten toestand met de jaren steeds slechter wordt.
Vier sterren
De veiligheidsuitrusting van de tweede MX-5 bestaat standaard uit ABS en twee airbags. Omdat uitrusting die de veiligheid bij een ongeluk vergroot ook meetelt in de botsproeven van EuroNCAP haalde de MX-5 NB hierbij vier van de vijf sterren.
Met zesbak
Mazda leverde de tweede generatie MX-5 met twee benzinemotoren: een 1.6 met 110 pk en een 1.8 met 140 pk (147 pk vanaf 2000). Dat was tevens het jaar waarin voor de 1.8, naast de standaard vijfbak, eveneens een handgeschakelde zesversnellingsbak beschikbaar kwam. De motoren verbruiken gemiddeld tussen de 8 en 10 l/100 km.
Zeer betrouwbaar, maar...
Zoals wel meer modellen van Japanse makelij heeft de Mazda MX-5 op het gebied van betrouwbaarheid een uitstekende reputatie. De cijfers van de wegenwacht bevestigen dit, want daar zien ze dit model nauwelijks. Een enkele keer zijn er wel motorschades vermeld (kapotte nokkenaslagers en/of een gebroken klep). Het onderstel is zelfs op leeftijd foutenvrij, wat mede te danken is aan het gewicht van net geen 1.000 kilogram. De apk-cijfers geven echter een iets ander beeld. Helaas moeten kopers bij exemplaren vanaf zes jaar oud goed letten op de mogelijke aanwezigheid van roest. Vooral de kofferklep, portieren en dorpels zijn hiervoor gevoelig. In ernstige gevallen leidt roest tot apk-afkeur. Let er bij aankoop verder ook op dat het stangenstelsel van het cabriodak goed werkt. Dit kost veel meer om te vervangen dan de cabriokap zelf.
Tweedehands Mazda MX-5
Hoewel het een niche-auto is, vind je op Marktplaats Mazda MX-5 occasions in overvloed. Alleen al van deze generatie meer dan 130 exemplaren. Prijzen starten op dit moment bij 2.000 euro. Wie de guitige roadster overweegt, kan ook eens kijken bij een van zijn concurrenten, de
Alfa Spider,
BMW Z3,
Toyota MR2 en
Fiat Barchetta.