Vorige week heeft Opel de tweede generatie van zijn nieuwe topmodel, de Insignia, voorgesteld. Een leuke gelegenheid om naar zijn voorgangers te kijken. Dat zijn er maar liefst drie, want de eerste generatie Insignia was de opvolger van zowel de derde Vectra als de Opel Signum.
Opel Insignia I (2008-2017)
De eerste Opel Insignia verving in 2008 (facelift in 2013) zowel de derde generatie Opel Vectra als de Opel Signum. Hij schopte het meteen tot Auto van het Jaar 2009 en liet bij die verkiezing de nieuwe Ford Fiesta en Volkswagen Golf VI achter zich. De middenklasser deelt zijn onderstel met enkele andere merken/modellen die destijds eveneens onder de vleugels van General Motors vielen, zoals de Saab 9-5 II en de Cadillac XTS (deze laatste overigens op een verlengde versie van dat chassis). Kopers konden kiezen uit een vierdeurs sedan, een vijfdeurs hatchback (genaamd Insignia Liftback) en een vijfdeurs stationwagon, de
Opel Insignia Sports Tourer. Kopers konden kiezen uit een breed aanbod viercilinder benzine- en dieselmotoren met vermogens van 110 tot 250 pk. Er waren twee topmodellen met een V6 benzinemotor. De Opel Insignia 2.8 V6 Turbo (260 pk) was meer op luxe en comfort gericht, terwijl de Opel Insignia OPC (van Opels Performance Center) het zelfs tot 325 pk schopte. Deze laatste twee zijn beide overigens voorzien van vierwielaandrijving.
Klik hier voor het aanbod van de eerste Opel Insignia op Marktplaats.
Opel Vectra C (2002-2008)
De laatste der Vectra's was bij ons leverbaar in dezelfde drie carrosserievarianten als zijn opvolger. De stationcar-variant, in deze generatie bij ons Opel Vectra Wagon genoemd, had echter een tien centimeter langere wielbasis voor meer interieur- en bagageruimte. Een ander verschil was dat de hatchback in de markt werd gezet als Opel Vectra GTS. Deze had een meer sportieve positionering, wat onder meer tot uiting kwam in een straffer afgestemd en met één centimeter verlaagd onderstel. De aanpak werkte, want waar dit voor 10% van de kopers gold bij de tweede generatie Vectra, koos bij de Vectra C maar liefst 40% voor de hatchback. In 2006 kreeg deze Vectra een facelift. Het aanbod benzinemotoren liep uiteen van een 1.6 met 100 pk tot een 2.8 V6 Turbo met 280 voor de Vectra OPC. Ook bij de diesels was er een V6: met 177 of 184 pk. Het aanbod startte met een 2.0 DTi van 100 pk.
Wil je ook een Opel Vectra C kopen? Klik dan hier, voor één van de circa 400 exemplaren.
Opel Signum (2003-2008)
De op het verlengde onderstel van de Opel Vectra Wagon gebaseerde Signum diende om het gat, dat de Opel Omega B vanaf 2003 open liet, op te vullen. De ruimte die de langere wielbasis bood, kwam ten goede aan de achterpassagiers. De achterkant van de Signum hield het midden tussen een hatchback en een stationwagon, opnieuw om ruimte optimaal te benutten. Dit versterkte Opel nog eens door toevoeging van FlexSpace, een flexibel stoelconcept waarmee de achterzittingen verschuifbaar en de rugleuningen onder een hoek van 30 graden vestelbaar waren, en deze zitplaatsen bovendien in de laadvloer konden worden opgeborgen. Door deze eigenschappen moest de Signum zich genoeg van de Vectra onderscheiden waardoor Opel hem in de hogere middenklasse kon positioneren. In juni 2005 volgde een facelift. De positionering werd verder ondersteund door het feit dat de lichtste motoren uit de Vectra niet leverbaar waren. Het aanbod liep uiteen van 100 pk voor de 1.9 CDTi tot 250 pk voor de 2.8 V6 Turbo. Alle pogingen ten spijt is de Opel Signum echter nooit een hardloper geworden. Op Marktplaats staat dan ook slechts een fractie van het aanbod van de Vectra: 34 exemplaren.
Klik hier om zo'n exclusieve Opel Signum te kopen.