Een ‘Rockskostuum’ voor de Opel Adam

Uit het oktober-nummer 2014 van Auto Review Tekst: Jaap Peters Bij de Opel Adam denk je eerder aan handtassen en stiletto's dan aan bier en voetbal. Daarom is er nu de Adam Rocks, die met zijn iets stoerdere uiterlijk meer testosteron moet opwekken. En passant debuteert Opels nieuwe driecilinder turbomotor. Opel en hip: vijfentwintig jaar geleden was het een onmogelijke combinatie. Het gekke is: hoe vlotter Opel probeert te zijn, hoe slechter de verkoopcijfers. De Adam is misschien wel de vlotste Opel ooit, maar heeft niet zoveel kopers. De Adam Rocks is een nieuwe troef in het hipheidsoffensief en moet ook de mannelijke koper verleiden. En eindelijk heeft de Adam ook de fatsoenlijke motor die tot nu toe ontbrak.

Offroad-looks

adamrockscantedDe Adam Rocks dus. Op het eerste gezicht zijn er weinig verschillen met de Adam die niet rockt. Het zijn vooral details waarin hij verschilt. Zo staat de Adam Rocks 1,5 centimeter hoger op zijn wielen en heeft hij plastic opzetstukken die offroad-capaciteiten suggereren. Het schuifdak is standaard, in vijf seconden schuift het elektrisch open en dicht. Opel gaat niet alleen op de hippe toer, ook op technisch gebied is het merk druk aan het veranderen. Langzamerhand worden de verouderde motoren aan de dijk gezet en komen er eindelijk moderne opvolgers. Vorig jaar maakten we al kennis met nieuwe 1,6-liter benzine- en dieselmotoren, nu is er ook een compacte driecilinder. De motoren uit de Adam waren tot nu toe niet de vlotste en al evenmin schoon of zuinig. Dat geldt zowel voor de 1.2 met 70 pk als de 1.4 met 87 of 100 pk. De nieuwe 1.0-driecilinder turbomotor levert 90 of 115 pk en stoot minder CO2 de lucht in. Laten we maar meteen het woord verspreiden: de driecilinder is geweldig. Je merkt nauwelijks dat het 'slechts' een driecilinder is. Niet aan het geluid en zeker niet aan de prestaties. De versie met 115 pk weet de Adam Rocks in minder dan 10 seconden naar 100 km/h te brengen en de topsnelheid is net geen 200 km/h. Maar ook op de tussensprint verrast de motor. Geen moment kom je kracht tekort of moet je terugschakelen om de vaart erin te houden. Deze motor is een enorme aanwinst. We hebben er lang op moeten wachten, maar Opel heeft teruggeslagen met een mooi product. Een smetje is het verbruik, dat met 5,1 l/100 km (tel er in de praktijk gerust 2 liter bij op) aan de hoge kant is.

Vorm boven functie

adamdashHet onderstel is stevig afgeveerd en de 18-inch wielen (optioneel, standaard is het ook al niet kinderachtige 17 inch) dragen bij aan de sportiviteit. Maar toch wordt het nooit oncomfortabel. Onze testroute is bezaaid met gaten, kinderkopjes en niet-geasfalteerde wegen. Het onderstel laat duidelijk aan de passagiers weten dat het wegdek beroerd is, maar houdt het toch draaglijk. Helaas is de besturing niet echt scherp, dat is het enige minpuntje in de sportieve voorstelling die de Adam Rocks geeft. Verder zitten de ergernissen in de details. Een fatsoenlijk navigatiesysteem is niet leverbaar, er is alleen een app die BringGo heet. Het scherm van je smartphone wordt geprojecteerd op het scherm van het multimediasysteem. Klinkt allemaal reuze handig, maar tijdens onze testrit viel het systeem om de haverklap uit. Mensen met een gezin moeten even nadenken voordat ze een Adam Rocks kopen: achterin zitten is niet heel plezierig vanwege het ruimtegebrek en ook de bagageruimte is niet zo groot. Maar dat is niet het belangrijkste voor hipsters: de vorm gaat boven de functie en wie leuk wil rijden, moet compromissen sluiten.

Prijzig

adamrocksachterkantstrandDe Opel Adam en Adam Rocks zijn niet uniek. Klein en vlot is in: kijk naar het succes van de Mini, de Fiat 500 en de Citroën DS3. Naast het vlotte uiterlijk is de mogelijkheid om de auto helemaal naar eigen smaak in te richten een van de troeven van deze auto's. De Opel Adam Rocks is dan ook in alle in- en exterieurkleuren van de regenboog te bestellen. Is de Adam Rocks mannelijk genoeg? Als je kijkt naar zijn rijeigenschappen, kun je bevestigend antwoorden. De driecilinder doet wonderen voor de rijbeleving. Hij is met zijn vlotheid en zijn indrukwekkende rust eindelijk de motor die aansluit bij het sportieve karakter dat Opel de Adam meegaf. Maar het uiterlijk blijft een beetje vrouwelijk, ondanks de offroad-looks. Hopelijk voor Opel weet de mannelijke koper het toch te waarderen. Ook moet hij bereid zijn de prijs te betalen die hoort bij een hippe auto: de goedkoopste Adam Rocks kost 17.995 euro.

Oordeel

Met de gewone Adam paaide Opel vlotte vrouwen met stiletto's. Nu is de hippe man aan de beurt. Maar laten we eerlijk zijn: het uiterlijk van de Rocks onderscheidt zich niet echt van dat van de gewone Adam. Dat neemt niet weg dat het een leuk rijdende auto is. Met de juiste kleurencombinatie heb je een goed uitziende, maar weinig praktische auto. Het meeste indruk maakt de voortreffelijke nieuwe driecilinder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam