Renault & Max(imale imagoschade)
Als Fokke & Sukke zich ermee gaan bemoeien, berg je dan maar. Afgelopen zaterdag was het dan eindelijk zover. Ze deelden op hun vertrouwde plekje in NRC ‘officieel’ mede dat Renault wereldwijd alle F1-auto’s terugroept ‘wegens signalen dat er iets mis zou kunnen zijn met de motor’. Hilarisch inderdaad. Maar in het Renault-hoofdkwartier te Boulogne-Billancourt kunnen ze er vast niet om lachen en zouden ze het liefst confit de canard van die ergerlijke eenden maken.
Helaas voor Renault is het slechte nieuws ook nog eens géén ‘canard’ (iets dat in de pers als een feit wordt gebracht, edoch een fabel blijkt), maar de keiharde realiteit. Het probleem van de slecht functionerende Renault F1-motoren wordt in Nederland ook nog eens flink uitvergroot doordat onze bloedeigen Max Verstappen er last van heeft. Het voelt nu al alsof we van een toekomstig wereldkampioen in de F1 (eindelijk!) worden beroofd, alsof de glanzende carrière van de zoon van ‘ons Jos’ in de kiem wordt gesmoord door het ‘gepruts’ van Renault. Hoeveel imagoschade had je gehad willen hebben? Het kan bijna niet erger. Bij Renault Nederland is het dan ook oorverdovend stil, want als je geschoren wordt…
Of zouden ze er wellicht goed aan doen eens aan al die ‘kenners’ uit te leggen hoe onvoorstelbaar gecompliceerd die hybride ‘powerunit’ van F1-auto’s tegenwoordig is. En dat het (zoals bijna alles tegenwoordig) eerder een softwareprobleem is dan dat er sprake is van slechte hardware. Anders gezegd: met de turbomotor zelf is waarschijnlijk weinig mis. En het mag ook weleens worden gezegd dat het van een behoorlijke portie lef getuigt om je op een dergelijk wereldtoneel te meten met machtige merken als Mercedes-Benz, Ferrari en Honda. Het valt ook de Japanners - die toch een reputatie hebben op te houden als de beste en grootste motorenbouwer ter wereld – niet bepaald mee, om het maar eens heel voorzichtig uit te drukken. En voor de carrière van Max hoeft heus niet te worden gevreesd; die zit in 2017 gewoon onverslaanbaar te zijn in een RedBull-Lamborghini. Intussen zijn ze bij Renault Nederland druk met heel andere belangrijke dingen. Met reclameteksten voor de nieuwe Espace bijvoorbeeld, waarin ze stellen dat die auto heel bijzondere dingen kan. Zoals ‘uw rijervaring aanpassen aan uw stemming’. Wauw, de software waarmee je dat voor elkaar krijgt, kan dus waarschijnlijk ook een tijdmachine aansturen. Het gaat heus allemaal goed komen.