De nieuwe Suzuki Ignis staat vanaf deze maand bij de dealers. Voor de eerste generatie moeten we even diep in ons geheugen duiken, want dat model was leverbaar van 2001 tot 2006. Het is een ideale occasion, want een tweedehands Ignis blinkt uit in betrouwbaarheid.
-----
Klik hier voor alle Suzuki Ignis occasions.
-----
Hij is van lang voordat de term in zwang kwam, maar met een beetje goede wil kunnen we de Ignis als crossover betitelen. Het is namelijk een wat hoger dan gebruikelijk uitgevoerd model. In dit geval uit de compacte klasse waar de Ignis auto's als de
Opel Corsa, Mazda Demio, Daihatsu YRV en
Toyota Yaris tegenover zich vond. Bovendien was er ook nog vierwielaandrijving leverbaar waardoor we uitvoeringen voorzien van deze techniek zelfs mini-SUV kunnen noemen.
Anoniem
De Ignis is een kleine no-nonsense-Japanner met een anoniem uiterlijk. Opvallend zijn de korte overhang voor en achter (voor optimale zitruimte) en de hoog geplaatste verticale achterlichten. Van het design moet de Ignis het verder niet hebben, maar zijn kracht zit dan ook in de hoeveelheid ruimte en de betrouwbaarheid. De Ignis biedt plaats aan vier volwassenen en hij heeft een vrij hoge zit wat de voorste inzittenden een goed overzicht geeft.
Suzuki Ignis Sport
Suzuki heeft de Ignis geleverd als drie- en vijfdeurs hatchback. Het merk haalde de driedeurs variant in 2004 uit het programma, maar daarvoor in de plaats was een jaar daarvoor min of meer de Ignis Sport geïntroduceerd; een driedeurs versie afgeleid van de Ignis Super 1600 waarmee Suzuki destijds deel heeft genomen aan het Junior Wereld Rally Kampioenschap. De Ignis Sport is voorzien van een 109 pk sterke 1,5-litermotor. Hij is herkenbaar aan dikkere voor- en achterbumpers, verbrede zijschermen en sideskirts. Zijn sport-dna was binnenin af te leiden aan de standaard sportstoelen van Recaro. In de 'gewone' hatchbackversies heeft Suzuki motoren met een inhoud van 1,3 en 1,5 liter geleverd die achtereenvolgens 85 en 99 pk hadden. Er was zelfs een 1,3 liter diesel verkrijgbaar (69 pk). Standaard heeft de Ignis een handgeschakelde vijfversnellingsbak, maar op de diesel na waren vrijwel alle uitvoeringen ook leverbaar met een viertraps automaat.
Betrouwbaarheid
Suzuki heeft de Ignis uitstekend ontworpen en in elkaar gezet. De meeste gebreken die de Wegenwacht heeft geconstateerd zijn het gevolg van lang stil staan, zoals aanlopende remmen (door roestige schijven – vaak op te lossen door een paar keer stevig te remmen) en leeglopende banden. Dit laatste kan bij uitvoeringen met lichtmetalen wielen komen door oxidatie van het aluminium bij de velgrand waardoor de banden na verloop van tijd minder goed afsluiten. Doordat deze occasions inmiddels de tien jaar wel gepasseerd zijn komen algemene gebreken zoals lege accu's en vervanging van slijtagedelen zoals remmen, delen van de wielophanging en koppelingsschijven ondertussen ook voor.
Een tweedehands Suzuki Ignis
Wie een compacte occasion zoekt en weinig geeft om uiterlijk, maar des te meer om betrouwbaarheid en gebruiksgemak kan niet om een Suzuki Ignis occasion heen. De auto was commercieel gezien bij ons geen succes, maar toch staan op Marktplaats nog een slordige 140 Suzuki Ignis occasions te koop.