Nieuwe Volkswagen Tiguan goedkoper dan voorganger

De Volkswagen Tiguan krijgt na acht jaar eindelijk een opvolger. De tweede generatie van de succesvolle SUV wordt ruimer, lichter, zuiniger en toch goedkoper. Hoe dat kan, lees je nu!

Tijger en leguaan

Tiguan... Een samensmelting van de Duitse woorden voor tijger (Tiger) en leguaan (Iguana). Die exotische naam is destijds gekozen door de lezers van het Duitse Autobild (en zusterbladen als Autoweek). De 350.000 stemmers verkozen Tiguan uit een lijstje met nog vier opties: Rockton, Nanuk, Samun en Namib. Onder alle deelnemers werd later een Volkswagen Tiguan verloot. En inmiddels zijn we dus acht jaar verder. Op een kleine facelift na is de SUV in al die jaren niet gewijzigd. Maar in mei van dit jaar komt er dan eindelijk een opvolger. In een tijd waar de concurrentie veel sterker is dan acht jaar terug. De nieuwe Tiguan is misschien daarom zo'n 4.000 euro goedkoper dan zijn voorganger. Maar is hij ook beter?
Het zijn vooral de scherpere, meer robuuste lijnen die opvallen aan de nieuwe Tiguan.

Het zijn vooral de scherpere, meer robuuste lijnen die opvallen aan de nieuwe Tiguan.

Motoren en uitvoeringen

Om te beginnen is de nieuwe Tiguan gegroeid. Hij heeft een langere wielbasis (2.680 t.o.v. 2.604 mm) en een grotere bagageruimte (615 t.o.v. 470 liter). Ondanks die grotere afmeting is hij toch vijftig kilo lichter dan voorheen. Die afslankkuur zorgt voor betere prestaties én een lager verbruik. Een reeks TSI- en TDI-motoren draagt daar ook aan bij. Bij zijn introductie kun je kiezen uit een 1.4 TSI benzinemotor met 125 pk of een 2.0 TSI met 150 of 180 pk. Op dieselgebied is er de keuze uit een 2.0 TDI met 110 of 150 pk. Een DSG-automaat en 4Motion (vierwielaandrijving) zijn optioneel. De laatste werkt in de nieuwe Tiguan trouwens met vier verschillende standen voor meer offroad bewegingsvrijheid.
Een grotere wielbasis en meer bagageruimte.

Een grotere wielbasis en meer bagageruimte.

Prijzen

De Tiguan krijgt veel slimmigheden mee die we al kennen uit de Volkswagen Passat. Zo heeft hij het digitale instrumentenpaneel (Active Info Display geheten) en een infotainmentsysteem met een touchscreen en ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto. De prijzen beginnen bij 28.790 euro. Standaard beschikt de Tiguan over een multifunctioneel stuur, cruise control, Front Assist (automatisch afstandscontrole), LED-achterlichten en rijstrookdetectie. Er komen verschillende uitvoeringen, waaronder de Trendline, Comfortline, Highline en Connected Series. De laatste heeft de 1.4 TSI benzinemotor met 125 pk én een Executive pakket (radio/navigatie, diefstalalarm en Bluetooth telefoonvoorbereiding), Digitale radio-ontvangst (DAB+), Spraakbediening van media (Voice Control) en een chromen dakreling. De Connected Series gaat 31.590 euro kosten.
Digitale instrumenten achter het stuur én een touchscreen infotainmentsysteem.

Digitale instrumenten achter het stuur én een touchscreen infotainmentsysteem.

Tweedehands

Acht jaar zonder grote wijzigingen... Dat is best lang voor een auto en zegt ook wel iets over zijn kwaliteit. In 2011 kreeg de Tiguan vanbuiten en vanbinnen een optische facelift en door de jaren heen zijn er verschillende motoren en uitvoeringen toegevoegd. Een keurige, luxueuze tweedehands Volkswagen Tiguan 1.4 TSI met 4Motion uit 2008 met zo’n anderhalve ton op de teller heb je tegenwoordig al voor 10.000 euro.
Tweedehands is de Tiguan er al voor een kleine 10.000 euro.

Tweedehands is de Tiguan er al voor een kleine 10.000 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam