Wie heeft schone handen?

IMG_8582 Fabrikanten van elektrische auto’s wrijven zich in de handen en het indienen van schadeclaims tegen VW wordt inmiddels gefaciliteerd door handige jongens die dollars dan wel euro’s ruiken. Door velen wordt reeds op het graf van de diesel gedanst, terwijl de ouwe trouwe zelfontsteker dankzij diezelfde mensen de afgelopen jaren weer aan een gestage opmars bezig was in Europa. Juist ja, vanwege z’n lagere verbruik en de daaruit volgende geringere CO2-emissie. En daar ging het toch allemaal om nietwaar? Dat was de enige leidraad bij de fiscale behandeling van auto’s. Okay, er waren ook nog een paar emissie-eisen inzake de échte gifgassen (we zijn ondanks de vertragingstactieken van honderden door de autoindustrie betaalde lobbyisten inmiddels bij Euro 6 aangeland), maar dat was eigenlijk bijzaak. Die paar laatste grammen CO2, daar was alles en iedereen op gericht. Tot nu. Want de Amerikanen hebben ons een ‘wake up call’ gegeven, zoals in het verleden wel eens vaker is gebeurd. In de VS (daar waar VW z’n afzet flink wilde vergroten) hebben ze al sinds mensenheugenis een hekel aan diesels. Ze vinden ze vooral vies, hoe hard je ook roeptoetert dat er ‘Clean Diesel Technology’ in die auto’s zit. En dan gaan ze dus nog eens even extra goed kijken of deze bewering een beetje hout snijdt. Helaas voor VW vielen bleken die ‘schone’ diesels met name qua stikstofoxide-uitstoot dus niet schoon genoeg voor de nogal met health & safety gepreoccupeerde Amerikanen (die CO2 nog steeds niet zo’n ‘big issue’ vinden als Europeanen). Daarom moest door één of andere Fritz die wegens gezin/hypotheek graag z’n baan wilde behouden bij het (over)ambitieuze VW-concern een list worden verzonnen. Wat deze list behelsde, weet inmiddels de hele wereld. En de parade van ‘teleurgestelde’, ‘onthutste’ en ‘geschokte’ politici en andere ‘kenners’ was slaapverwekkend voorspelbaar. Terwijl er bij onze eigen Wilma Mansveld, staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, al minstens een half jaar een TNO-rapport in de la lag waarin dat instituut hetzelfde concludeert als de Amerikanen. VW heeft inmiddels een volledige bekentenis afgelegd, voor de vorm de ene topman (die toch al een tijdje op de schopstoel zat) voor de andere gewisseld en netjes sorry gezegd. Ze zullen er daar in Wolfsburg ALLES aan doen om het vertrouwen terug te winnen en de software van 11 miljoen auto’s wordt ontdaan van die paar extra regeltjes in de programmatuur. Een volstrekt overbodige (terugroep)actie uiteraard, want het maakt in het dagelijks gebruik van al die auto’s helemaal NIETS uit. Tenzij de programmatuur van motorelektronica dusdanig wordt aangepast dat al die 1.2, 1.6 en 2.0 TDI-motoren in de praktijk daadwerkelijk enigszins in de buurt gaan komen van hetgeen ze op de testbank qua stikstofoxide-emissie lieten zien. Maar dan gaat het verbruik met 20 procent omhoog en het vermogen/koppel met een dito percentage omlaag. Het is de vraag hoeveel berijders van de auto’s in kwestie geheel vrijwillig een ‘update’ laten uitvoeren bij de dealer. En de restwaarde(daling) van deze Audi’s, SEAT’s, Skoda’s en Volkwagens hangt vooral af van de eventuele marktverstorende maatregelen waar Den Haag mee gaat komen om de handen schoon te houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam