Elandproof: Volvo S90

Voor Volvo breekt er een nieuw tijdperk aan. Na achttien jaar trouwe dienst gaat de S80 met pensioen. Hij wordt opgevolgd door de S90 en de Zweden halen alles uit de kast om dit kersverse vlaggenschip tot een succes te maken. Van het prestatieverhogende PowerPulse tot een systeem dat zelf dieren ontwijkt… Wat nou elandproef?

Schaalmodel

In augustus van het vorige jaar maakten autoliefhebbers voor het eerst kennis met de nieuwe Volvo S90. Grappig genoeg was het een uitgelekte foto van een schaalmodel dat de vormgeving van Volvo's grootste geheim verraadde. Het officiële publieksdebuut volgde begin deze maand op de autoshow van Detroit. En inmiddels kun je bij Volvo Cars USA al de car configurator gebruiken om je ideale S90 samen te stellen. In Nederland moeten we nog even wachten. De concurrent voor de BMW 5-serie, Audi A6, Mercedes E-Klasse en Jaguar XF wordt deze zomer leverbaar.

Winderosie

Veel mensen weten niet dat Volvo al eerder een S90 in het gamma had. In 1996 kozen ze bij Volvo voor andere modelaanduidingen. Namelijk: één letter en twee cijfers. De letter voor het model (S: sedan, V: versatility, C: coupé) en de cijfers voor de grootte van de auto. En zo veranderde de 960 sedan in S90. Deze werd na twee jaar opgevolgd door de S80, maar de type-aanduiding is nu dus weer terug van weggeweest. De nieuwe Volvo S90 ziet er stukken gestroomlijnder uit dan zijn voorgangers. Groot, maar zeker ook elegant en mooi Scandinavisch minimalistisch. Als je naar de vierkante oer-S90 kijkt, lijkt het alsof de nieuwe aanwinst ontworpen is door jarenlange winderosie.
De eerste S90 werd nog geen twee jaar gebouwd. Een echt collector's item.

De eerste S90 werd nog geen twee jaar gebouwd. Een echt collector's item.

PowerPulse

De S90 wordt beschikbaar met zes motoren. Naast de D4 en D5 AWD komt er in 2017 ook nog een S90 D3, met een viercilinder dieselmotor van 150 pk. Dit instapmodel gaat 45.000 euro kosten. Benzinerijders kunnen kiezen uit een T5 en een T6 AWD. En dan is er nog een T8 plug-in hybride met aan boord een 320 pk benzinemotor en een 87 pk sterke elektromotor. Volgens Volvo heeft deze S90 T8 een gemiddeld verbruik van 1,9 l/km, goed voor een CO2-emisie van 44 g/km. Volvo heeft verder nog het zogenoemde PowerPulse aangekondigd. Deze techniek voor de dieselmotoren van de S90 zorgt dat de turbo sneller werkt en dat belooft een snellere acceleratie en betere tussensprints.
Scandinavisch design en de cockpit naar de bestuurder gedraaid. Typisch Volvo!

Scandinavisch design en de cockpit naar de bestuurder gedraaid. Typisch Volvo!

Automatisch dieren ontwijken

Zoals we van Volvo gewend zijn, krijgt de S90 allerlei spitsvondige technieken voor veiligheid en rijcomfort. Zo herkent de S90 automatisch voetgangers, fietsers en zelfs grote dieren als herten en paarden. Niet alleen in de stad, maar ook daarbuiten waarschuwt en remt de auto indien nodig geheel vanzelf. Bovendien weet de S90 precies wanneer je van de weg af dreigt te raken. Hij stuurt je dan automatisch terug naar veiliger terrein. Dat alles trouwens terwijl hij dankzij Pilot Assist ook al de ingestelde snelheid of afstand tot je voorligger bewaart. Tot slot is net bekendgemaakt dat de S90 leverbaar wordt met een audiosysteem van de Britse hifi-fabrikant Bowers & Wilkins (B&W). Wie hiervoor kiest, krijgt maar liefst negentien speakers en een klasse D-versterker met 1.400 Watt. Kortom, vaarwel Volvo S80. Welkom S90!
De S90 komt er ook als plug-in hybride met 407 pk en toch maar 15% bijtelling.

De S90 komt er ook als plug-in hybride met 407 pk en toch maar 15% bijtelling.