We hebben op dit moment te maken met meteorologisch rustige omstandigheden, maar het is nog maar een paar weken geleden dat overvloedige regenval in Europese landen als Engeland en Italië voor grote problemen zorgde. De verwachting is dat we door de opwarming van de aarde steeds vaker te maken krijgen met extreem weer. Voor de autorijder betekent dat: vaker rijden in hevige buien en dan ook nog over wegen die blank komen te staan door een overbelast riool.
Zo’n situatie kan heel plotseling ontstaan en veel mensen hebben geen idee wat ze moeten doen als de weg plotseling geblokkeerd wordt door een watermassa waar de rijhoogte van je auto niet op berekend is. Wat blijkt? 65-plussers zijn eerder geneigd daar gewoon doorheen te rijden. Op hoop van zegen, zeg maar.
Risico van onderschatting
Dat blijkt uit Engels onderzoek door de Environment Agency in samenwerking met de AA, de Britse ANWB. Ruim 49% van de ondervraagde 65-plussers gaf in de enquête aan dat ze gewoon doorrijden als ze onderweg met wassend water te maken krijgen. Nu is de situatie in Engeland niet één op één te vergelijken met de Nederlandse – al was het maar omdat de geografie van beide landen er heel anders uitziet – maar het zegt wel iets over de bereidheid van de groep oudere chauffeurs om meer risico te nemen en het gevaar van wegoverstromingen te onderschatten.
30 centimeter is genoeg
Voor je nu denkt: ‘ja, maar overstromingen komen bij ons toch niet vaak voor?’, realiseer je dan dat een laag water van slechts 30 centimeter al genoeg is om een auto te laten drijven. En dan heb ik het nog niet eens over de gevaren van aquaplanning, waarbij het profiel van je banden het water niet meer kan afvoeren en de auto het contact met het wegdek verliest – wat vooral op hoge snelheid tot bloedgevaarlijke situaties kan leiden.
Jongere autorijders kwamen er in het Engelse onderzoek overigens niet veel beter af. Ruim 40 procent van de jongere respondenten gaf aan dat een overstroomde weg geen reden is om om te keren. Terwijl dat nu juist precies is wat je wél moet doen als de situatie dat toelaat. Vorig jaar moesten ruim 2.500 Engelse bestuurders door de AA worden vlotgetrokken, nadat ze met hun auto op een stuk overstroomde weg waren gestrand.
Materiële schade
Ik moet eerlijk toegeven: totdat ik dit onderzoek onder ogen kreeg behoorde ik zelf ook tot de groep die gewoon door een beetje watermassa heen zou rijden. Het heeft ook wel iets avontuurlijks, dat opspattende water uit de wielkappen. Maar de ellende is dat we te maken hebben met veranderende omstandigheden. Deze zomer heb ik tijdens stortbuien regelmatig gedacht: 'Dit ken ik niet, dit is heftiger dan vroeger.' Zo kan een op het oog onschuldige situatie op de weg – je auto slaat af in het ondergelopen tunneltje, omdat het water toch hoger stond dan je had ingeschat – heel snel veranderen in een scenario waarin je moet klimmen voor je leven.
Lijf en leden eerst, maar de kans dat je auto beschadigd raakt door water in de motor (of als je het nog bonter maakt: in je interieur) is in Nederland nog altijd het meest voor de hand liggende scenario. Hoe dan ook een schade die in de duizenden euro’s loopt en zelfs sneller dan je denkt leidt tot het total loss verklaren van je auto. Daar komt bij dat het niet vaststaat dat je verzekering die schade ook dekt: je hebt tenslotte zelf het risico genomen door willens en wetens een watermassa in te rijden.
Zorg voor goed profiel op je banden
Goed, nu je voortaan dus twee keer nadenkt voordat je in te diepe plassen gaat spelen, nog een laatste advies: zorg er altijd voor dat je banden beschikken over voldoende profiel, ongeacht het seizoen. Bij hevige regenbuien is dat profiel essentieel bij het afvoeren van regenwater, vooral bij hogere snelheden. Zo minimaliseer je de kans op een glijpartij door aquaplanning. Je snelheid matigen is overigens ook een goed idee.
-------
Klik hier voor alle auto-onderdelen om je te wapenen tegen guur en koud weer, zoals bijvoorbeeld nieuwe (winter)banden. Of klik hier om een hoge(re) auto te kopen.