De tijd van auto’s met ‘lieve gezichtjes’ is echt voorbij

Wat lijkt het alweer lang geleden dat auto’s aan de voorzijde dusdanig waren vormgegeven dat ze als het ware een ‘lief gezichtje’ (Renault Twingo, Nissan Micra,) hadden. En dat het de (designers)kunst was auto’s kleiner te laten lijken dan ze feitelijk waren. Thans lijkt het adagium ‘hoe intimiderender , hoe beter’ te zijn. Bijna alle nieuwe auto’s hebben een grote bek; de grilles worden steeds groter (zie Audi). En kijk bijvoorbeeld eens naar de voorzijde van een Renault Kadjar: de auto (een compacte cross-over) lijkt veel groter dan hij is en wekt welhaast de indruk dat er een prehistorisch monster op je af komt. Zelfs Mini’s zien er helemaal niet lief meer uit, maar proberen óók stoer te doen. ------------- Bekijk alle tweedehands auto's met stoere én lieve gezichten op Marktplaats. ------------- Het zal wel aan de tijd van het jaar liggen (Halloween…), maar de frontpartij van de nieuwe BMW X2 (ook een compacte cross-over?) doet mij onwillekeurig denken aan zo’n ‘angstaanjagende' uitgeholde pompoen. Ik begrijp werkelijk niet wat er mooi is aan zo’n agressief/intimiderend ogende voorzijde. Waarin kennelijk dermate grote gaten zitten, dat er ‘innovatieve’ Air Curtains moeten worden toegepast omdat er anders veel te veel lucht wordt gehapt. Maar daarmee houdt de onzin helaas nog niet op. Volgens BMW heeft dit ‘sportieve alternatief’ voor de X1 een ‘coupé-achtige, aflopende daklijn’. Reden om de C-zuil te voorzien van een BMW-logo, zoals ook die prachtige coupé's uit de jaren zeventig dat hadden. Daarmee wordt dan ‘de aanwezigheid van hetzelfde sportieve DNA’ benadrukt. Verder zijn de twee uitlaatpijpen volgens BMW ‘net zo dik als die van de X6’. Tjsa, die enorme uitlaatpijpen (ook intimiderend?) heb je ook wel nodig met de ‘dikke’ viercilinder motoren waarmee de X2 zal worden geleverd. Soms kan ik er gewoon niet meer zo goed tegen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam