Prestige voor een prikkie: ocassions met twaalfcilinder

In tijden van downsizing en milieubewust rijden zie je hem steeds minder: de twaalfcilinder. Dit was ooit de meest prestigieuze manier om jezelf voort te bewegen. Rationeel is een V12 absoluut niet te verklaren. Het zijn de beleving, de kracht en met name de rust die een twaalfpitter ten toon spreidt, die hem zo aantrekkelijk maken. Twaalfcilinders zie je eigenlijk alleen in hele dure sportwagens of hele dure sedans. Met name die laatste categorie is erg interessant. Van buiten is het een onopvallende sedan, niemand die ernaar omkijkt. Van binnen ervaar je alle mogelijke luxe (twaalfcilinders zijn standaard nét even wat completer uitgerust). En als je gas geeft ben je als eerste weg bij het verkeerslicht. Altijd handig. Dit zijn de vijf leukste op Marktplaats:

BMW 750iL

In de jaren 80 was BMW de eerste Duitse fabrikant die het sinds WO2 aandurfde om een V12 aan te bieden in zijn grootste model, de 7-serie. Leek weetje: dit was de eerste auto waarvan de topsnelheid was afgeregeld op 250 km/h. Deze 750i van de E38 generatie is nog helemaal origineel en heeft 248.526 kilometers op de klok staan. Hoewel het dashboard met leder is bekleed, zijn de stoelen uitgevoerd in velours. Bijzonder. Voor 4.450 euro staat ie voor de deur. Scheelt de helft met een nieuwe Suzuki Celerio. bmw-750il-silver

Daimler Double Six

Een Jaguar XJ is al het toppunt van luxe en verfijning, maar een Daimler gaat toch nog even een stapje verder. De Double Six heeft een 6.0 V12 die 312 pk levert. Dat is op zich niet heel indrukwekkend, maar de trillingvrije loop is dat wel. De aubergine-achtige lakkleur en het beige interieur dragen bij aan het aristocratische gevoel. Dit exemplaar komt uit 1995 en heeft ook dik twee ton op de klok staan. De auto verwisselt van eigenaar voor 5.950 euro. daimler-double-six

Mercedes-Benz 600 SEL

Dit model wordt ook wel ‘De Kathedraal’ genoemd. Waarom moge duidelijk zijn. De 600 SEL van de W140 generatie S-Klasse gold destijds als de beste auto ter wereld. De deuren trokken zich automatisch dicht, de binnenspiegel was elektrisch verstelbaar en dubbel glas was standaard. Vanwege de uitrusting, afmetingen en die grote V12 was het niet de meest subtiele auto, alhoewel het donkerblauw van de afgebeelde auto wel wat helpt. Dit exemplaar komt uit 1992 en heeft 221.824 op de teller staan. De vraagprijs voor deze bankkluis op wielen is 7.450 euro. mercedes-600-sel

Audi A8 6.0 W12 quattro

Van de eerste generatie Audi A8 (D2) was er ook een twaalfcilinder leverbaar, maar deze zijn zeer zeldzaam. Nieuw zijn er een kleine 650 exemplaren wereldwijd van verkocht. De tweede generatie W12 was een stukje populairder. De W12 was de allereerste Audi die standaard de ‘single-frame’ grille meekreeg. Tegenwoordig zijn alle Audi’s getooid met deze grille. Dit exemplaar is iets jonger (2005) dan bovenstaande modellen maar heeft aanzienlijk meer gelopen (302.416km). audi-a8-w12-zwart

Volkswagen Phaeton W12 4-Motion

Hoewel Audi eerder was met de W12-motor is het wel degelijk een Volkswagen-ontwerp. In feite zijn het twee VR6 motoren aan elkaar gekoppeld. De grootste charme van de Phaeton W12 was meteen ook zijn makke: je kon er niet aan af zien dat het een dure auto was. De techniek en details waren om van te smullen. De basis was dusdanig goed dat Bentley het tot op de dag van vandaag gebruikt voor de Continental-reeks. Ook de Phaeton wil nogal hard afschrijven. Nieuw kostte deze grijze Phaeton W12 ongeveer 170 mille, nu (met 82.000km) mag ie voor 15.950 euro mee. Dat is een afschrijving van 1,87 euro per kilometer… volkswagen-phaeton-w12-grijs

Adder onder het gras

Dat een auto met een V12 niet goedkoop is mag duidelijk zijn. Met name de kosten om de boel rijdende te houden grenzen aan het stratosferische. De kosten voor onderhoud, verzekering, wegenbelasting en heel veel brandstof zijn buitensporig hoog. Dus een goed alternatief voor een Toyota Yaris is het niet. Echter, mocht je niet al te veel kilometers maken en de auto zakelijk in kunnen zetten, dan heb je er een uitstekende Youngtimer aan. Qua luxe en prestaties kom je absoluut niets te kort in vergelijking met een lease middenklasser. Op zoek naar een jong gebruikte Volkswagen Phaeton? Klik dan hier voor het actuele aanbod op Marktplaats.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam