De bijtelling. Elke zakelijke rijder krijgt ermee te maken. Terecht of onterecht laten we in het midden, maar we hebben ermee te maken. Maar welke auto's hebben hier nu het minst last van? Hieronder wat tips en vijf aanraders voor het jaar 2017.
Wat is bijtelling nu precies? Dat is eigenlijk vrij simpel. Als je een auto van de zaak krijgt - of je koopt er zelf een voor je bedrijf - ziet de fiscus dat als een vorm van verkapt loon. Je ontvangt een (prijzig) product dat je privé ook in kunt zetten. De belastingdienst geeft aan dat er een percentage van de catalogusprijs van de auto bij het inkomen opgeteld dient te worden.
De afgelopen jaren waren er meerdere categorieën, variërend van 0 tot 25%, afhankelijk van de theoretische uitstoot van de auto. Deze percentages veranderden elk jaar, waardoor het niet erg overzichtelijk was. Voor 2017 grijpt de fiscus terug naar een eenvoudiger model. Alle auto's met 0 gram CO2-uitstoot krijgen 4% bijtelling. De rest allemaal 22%. Er zijn twee manieren om hier onderuit te komen. De eerste mogelijkheid is kilometerregistratie. Wie kan aantonen dat de gereden kilometers enkel en alleen zakelijk zijn gemaakt, hoeft geen bijtelling te betalen. Bij deze regeling geldt een maximum aantal privékilometers van 500 per jaar.
De tweede oplossing is veel leuker, namelijk de youngtimer-regeling. Dit is met name voor ondernemers een zeer interessante optie. Als je van je werkgever een auto krijgt van vijftien jaar of ouder, geldt er een bijtellingspercentage van 35%. Echter, niet over de originele catalogusprijs, maar over de dagwaarde. Dus zeker voor auto's die een hoge afschrijving kennen is deze regeling een uitkomst. 35% van 100.000 euro of 10.000 euro maakt nogal een verschil.
Het enige nadeel is dat je dan wel oudere auto's moet rijden. Een vijftien jaar oude auto kan flink ouder zijn dan vijftien jaar. Je kunt een
Jaguar XJ uit 2001 uitzoeken, maar deze auto is eigenlijk ontworpen in de vroege jaren 90. Dus het kan lonen om even te kijken naar de meest moderne auto's die onder de youngtimer-regeling vallen. Over een paar maanden is het alweer 2017, waardoor er een hoop 'nieuwe' auto's onder de youngtimer-regeling vallen. We nemen de vijf interessantste met je door:
BMW 7-serie (E65)
Toen deze
BMW vijftien jaar geleden op de markt kwam, viel het uiterlijk niet in goede aarde bij iedereen. Met name de achterkant met de opgelegde kofferklep werd bekritiseerd. Nu, anno 2016, ziet het er al een heel stuk minder extreem uit. Sterker nog, de
7-serie oogt nog behoorlijk modern. Dat geldt ook voor de techniek. Van binnen was deze auto revolutionair, met name de iDrive-bediening. Tegenwoordig hebben zeer veel (luxere) auto's zo'n centrale bedieningsknop, maar iDrive was de eerste. Deze 7-serie is een 735i Executive uit maart 2002. Dankzij de combinatie van donkerblauwe lak en een bruin interieur komt de auto stijlvol over. Met 7.950 euro is het niet de goedkoopste 735i, maar het aantal gereden kilometers is met 185.125 heel redelijk.
Mazda 6
Jarenlang was de
Mazda 626 het sufferdje in de middenklasse. Het waren prima auto's, ze waren ruim en betrouwbaar, maar ook heel erg saai. In 2002 zette Mazda dat recht met de '6'. Deze naam werd gekozen zodat men de merknaam erbij uitsprak. De 6 was een welkome ommekeer voor Mazda. Het was zelfs een kleine leasehit in Nederland. De
Mazda 6 was en is een uitstekende auto: de looks waren goed, de techniek was degelijk en de rijeigenschappen waren bovengemiddeld goed. Het exemplaar dat wij hebben gevonden heeft 139.000 km op de klok staan, relatief weinig. Zo luxe als bovenstaande 7-serie is deze 6 niet, maar automatische airco, een trekhaak, lichtmetalen velgen en een boordcomputer zitten er allemaal op. In dat licht bezien is de vraagprijs van 2.500 euro behoorlijk scherp te noemen.
Volvo XC90
In navolging van de
BMW X5 kwam de
Volvo XC90. Deze auto was met een derde zitrij nog praktischer. Ook was de uitstraling van de Volvo een stukje sympathieker. De XC90 had een zeer lange levertijd. Sommige mensen moesten bijna een jaar op hun Volvo wachten. Dit kwam mede doordat de eerste lading XC90's op de bodem van de Noordzee terechtkwam toen het schip de 'Tricolor' naar de bodem zonk. Dat is de reden waarom dit het enige exemplaar uit 2002 is dat op Marktplaats te vinden is. Het is een zilvergrijze XC90 met 2.5 vijfcilinder turbomotor die, vanwege het gewicht van bijna 2.100 kg, met 200 pk net voldoende sterk is om zich soepel voort te bewegen. De distributieriem is bij 156.000 km vervangen (de auto heeft nu 187.000 km op de klok staan). Punt van aandacht: de auto moet nog wél geïmporteerd worden. De vraagprijs is 8.000 euro.
Renault Vel Satis
Dit was
Renaults laatste strohalm om succes te behalen in het E-segment, een marktgedeelte dat wordt gedomineerd door BMW,
Audi en
Mercedes-Benz. De
Vel Satis was in alles anders. De auto bood 100% comfort en 0% dynamiek, terwijl de markt daar wel een beetje om vroeg. Ook was het geen sedan of stationwagon, maar een hele grote hatchback. Populair werd de auto niet, hoewel de meeste eigenaren er lyrisch over waren. Het enige echte nadeel was de betrouwbaarheid. Je kon de Vel Satis krijgen met allerlei opties en snufjes en die hadden nogal last van kinderziektes. Daarom hebben wij dit exemplaar uitgezocht, een relatief eenvoudige 'Privilége' met een 2.0T motor (163 pk). De prijs van 2.950 is lekker laag, want het zijn nu eenmaal incourante auto's. Je hebt daarvoor wel een zeer ruime, veilige (5-sterren NCAP) en comfortabele auto waar je nog een tijdje mee vooruit kunt, want de teller staat pas op 97.689 km!
Land Rover Range Rover
Stel dat je een auto nodig hebt die alles moet kunnen: familie vervoeren, zware karren trekken, door slecht terrein rijden, wintersport en als het een beetje kan stijlvol voor de dag komen. Dan is er maar één optie en dat is een
Range Rover. Deze chique allrounder heeft een 2,9-liter zes-in-lijn-diesel van BMW onder de kap. Niet alleen de motor komt bij de Beiers vandaan, de gehele auto is onder regie van BMW ontwikkeld. Dit heeft als voordeel dat de elektronica blijft werken en items als het navigatiesysteem eenvoudig zijn te bedienen. Uiteraard is deze
Land Rover erg zwaar (hoge wegenbelasting) en is het onderhoud specifiek en dus prijzig (veel techniek is afwijkend en niet elke garage kan ermee overweg). Daar staat wel tegenover dat de bijtelling lekker laag is. De vraagprijs is namelijk 15.750 euro en dat is gezien de relatief lage kilometerstand (187.000 km) en de staat van de auto een goede prijs.
Op zoek naar een gebruikte BMW 7-serie? Klik dan hier voor het aanbod op Marktplaats.