Stoppen of doorrijden? Alles over controlelampjes

Afbeelding: DenisKlimov / Shutterstock.com
Bij het starten van de auto licht op het dashboard een hele reeks controlelampjes op die je onderweg het liefst niet ziet. Wat betekenen ze en vooral, kun je ermee doorrijden als ze tijdens het rijden oplichten of juist niet? Zal je altijd zien: precies op het moment dat je met het hele gezin op de route soleil zit, floept ineens een controlelampje aan. Wat te doen? Moet je de reis naar het zuiden acuut stoppen, is het noodzakelijk een garage op te zoeken of kun je nog wel even doorrijden om je op de plaats van bestemming met het instructieboekje te verdiepen in wat er onder de motorkap mis gaat of dreigt te gaan? En wat als je helemaal geen instructieboekje meer hebt, zoals bij oudere tweedehands auto's helaas vaak het geval is? En wat betekenen die op hiërogliefen lijkende symbolen in hemelsnaam? Iedere automobilist zal zichzelf wel eens dit soort vragen gesteld hebben. Marktplaats biedt uitkomst met de controlelampwijzer.

Snel duidelijkheid

Wat veel mensen niet weten, is dat je de symbolen van de diverse lampjes helemaal niet hoeft te kennen om snel te weten hoe het er met de techniek voor staat. Veruit de meeste autofabrikanten hanteren hiervoor heel handig de kleuren van het stoplicht om snel duidelijkheid te verschaffen. Rood betekent stoppen en direct actie ondernemen (wegenwacht of garage bellen), bij een oranje lampje kun je nog wel doorrijden, maar moet je het euvel zo snel mogelijk (laten) verhelpen. De andere toegepaste kleuren (groen, blauw, wit) hebben vooral attentiewaarde (bijvoorbeeld ingeschakelde verlichting, onderhoud nodig, tractiecontrole uitgeschakeld).

De risico's

Neem een brandend waarschuwingslampje altijd serieus. Het kan aangeven dat u en/of de auto een groot risico lopen, namelijk: – De veiligheid is in gevaar doordat bijvoorbeeld de remmen niet meer goed werken of de stuurbekrachtiging uitvalt. – De auto kan ieder moment stilvallen door pech (potentieel gevaarlijke situatie op de weg)... - ...wat op zijn beurt een kostbare en misschien wel onherstelbare (motor)schade tot gevolg kan hebben. Bijvoorbeeld als de bestuurder doorrijdt met te weinig motorolie of een defect koelsysteem.

De meest voorkomende waarschuwingslampen

Dash Niet alle fabrikanten gebruiken precies dezelfde symbolen, maar op deze afbeelding van het instrumentarium van een Mercedes A-klasse van de eerste generatie staan enkele van de meest voorkomende. Bovenaan, van links naar rechts. Om boven je bed te hangen en uit het hoofd te leren (de ingevoegde cijfers 1 t/m 9 kun je negeren): – Controlelamp voorgloeien, bij (oudere) dieselmotoren – Controlelamp groot licht – Waarschuwingslamp beveiligingssysteem inzittenden (airbags, gordelspanners, automatische kinderzitherkenning) – Waarschuwingslamp motormanagement (hier aangegeven met de letters EPC voor Electronic Powertrain Control, maar meestal met een symbool in de vorm van een motor). – Waarschuwingslamp koelwatertemperatuur – Waarschuwingslamp parkeerrem vast of te weinig remvloeistof – Waarschuwingslamp ESP (anti-slip systeem) – Waarschuwingslamp remassistent (BAS) en elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP) – Laadstroomcontrolelamp (probleem met accu of dynamo) – Waarschuwingslamp motoroliepeil – Waarschuwingslamp ABS – Waarschuwingslamp remblokken versleten – Waarschuwingslamp remsysteem – Waarschuwingslamp remvloeistofniveau

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam