Terug naar de basis met de Citroën C4 Cactus

Uit het juli-nummer 2014 van Auto Review Tekst: Jaap Peters Wat is eigenlijk de essentie van autorijden? Dat vroegen ze zich bij Citroën af toen ze met de ontwikkeling van de C4 Cactus begonnen. Net zoals ze zich dat eind jaren dertig al afvroegen, toen de basis werd gelegd voor de 2CV. Destijds ontwikkelde Citroën een auto voor het Franse platteland, waarbij werd gekeken waar de boeren behoefte aan hadden. Allereerst was dat ruimte: de boer moest met zijn zondagse hoed in de auto passen om naar de kerk te rijden. Ten tweede moest de auto makkelijk te rijden zijn, zodat ook de boerin het allemaal zou snappen (in die tijd kon je dat nog gewoon hardop zeggen). Ook het comfort was een pijler. Beroemd is het verhaal dat een doosje eieren niet mocht breken als de boer over de slecht onderhouden plattelandsweggetjes scheurde. Ten slotte mocht de auto niet te duur zijn. De 2CV deed wat hij moest doen en had geen pretentie om de snelste of de mooiste te zijn. Sindsdien zijn we langzaam de weg een beetje kwijtgeraakt volgens Citroën. De C4 Cactus moet de auto weer terugbrengen tot wat hij moet doen.

Klein leed

Alles in de C4 Cactus heeft een functie en zit er niet voor de sier. Dat betekent dat het ontwerp strak is, zonder overbodigheden. De auto is glad als de benen van een wielrenner. De enige uitstulpsels aan de carrosserie zijn de zogenaamde airbumps aan de voor-, zij- en achterkant. Ze beschermen tegen klein leed, zoals portierkrassen of kleine deukjes bij het inparkeren. De koplampen zijn in de airbumps geïntegreerd. CactusdisplayBinnenin is de C4 Cactus nog verrassender. Het dashboard is teruggebracht tot het meest simpele: een digitaal instrumentarium zonder toerenteller en een centraal display waarmee je via een touchscreen radio, navigatie en airco bedient. Simpel? Voor het oog wel, maar de praktijk is weerbarstig. Menige bestuurder van de Cactus zal even moeten puzzelen op wat er allemaal verborgen zit achter het touchscreen.   CactusinterieurNu terug naar de vier pijlers: hoe zit het met de ruimte? Die is voorin uitstekend. Achterin kun je makkelijk je lange benen kwijt, maar zit je met je hoofd tegen het dak gedrukt. De kofferruimte is wel weer groot: 358- tot 1.170 liter. Op kostengebied heeft Citroën naar meerdere kanten gekeken. De basisprijs is met 15.990 euro behoorlijk scherp, maar zelfs de allerduurste C4 Cactus (BlueHDI Shine) is met 20.740 euro nog acceptabel geprijsd. De concurrenten, zoals de Renault Captur, de Peugeot 2008 en de Fiat 500L, zijn duurder.

Balans

CactusachterkantDe C4 Cactus is geen retro-auto en dus biedt hij niet het typisch Franse comfort van weleer. Maar dat wil niet zeggen dat het onderstel te stevig is afgestemd. De balans is uitstekend: zowel slecht asfalt op de snelweg als hoge verkeersdrempels in de stad worden comfortabel overmeesterd. Daarbij is net dat toefje stevigheid toegevoegd dat Europese automobilisten zo weten te waarderen. Zoals ook de besturing verrassend sportief is. Op motorisch vlak gaat Citroën met z'n tijd mee. Het benzine-aanbod bestaat uit driecilindermotoren met 82- of 110 pk. De versie met 82 pk is er ook met een gerobotiseerde bak, die niet erg soepel schakelt. Voor dieselaars is er de e-HDi met 90 pk en gerobotiseerde bak, en de BlueHDi 100 met 14 procent bijtelling. De e-THP-motor met 110 pk is nieuw en bevalt bijzonder goed, hoewel hij bij lage toerentallen nét wat power mist, maar dat maakt hij hoger in de toeren goed. De motor weet aansprekende prestaties neer te zetten (0-100 km/h in 9,3 seconden) en heeft tegelijk een indrukwekkend verbruik (1 op 21,3). Extra fijn is dat de auto licht aanvoelt. Dit is geen toeval. Werkelijk op alles werd gewicht bespaard, tot een kleinere tank voor de ruitenwisservloeistof aan toe (–1,5 kg). De benzineversies van de C4 Cactus blijven allemaal onder de 1.000 kilo.

Oordeel

Wie zegt dat Citroën zijn originaliteit kwijt is, moet op zijn schreden terugkeren. Wat een slimme auto is de C4 Cactus. Zonder compromissen gaat hij, geïnspireerd door de 2CV, terug naar de basis van autorijden. Hij is eigenzinnig, comfortabel en simpel, redelijk ruim, zuinig, en gunstig geprijsd. De wegen van de Benelux worden weer wat vrolijker dankzij deze wonderbaarlijke auto en dat geldt ook voor ons humeur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam