In de voetsporen van Giulia (2 van 2)

Nog een paar maanden en dan mogen we kennis maken met een nieuwe sedan van Alfa Romeo: de Giulia. We zetten de voorgangers van de nieuwe Alfa op een rij. Het vorige blog ging over de auto’s van 1962 tot 1997: nu gaan we verder met de Auto van het Jaar 1998.

Geboren klassieker: de 156

Anno 2015 is Walter de’Silva de hoogste ontwerpbaas van het immense Volkswagenconcern. Voor het zover kwam, tekende hij onder meer uiterst geslaagde modellen voor Alfa Romeo. De Alfa 156 is daarvan het meest treffende voorbeeld. Het model werd in 1997 aan het publiek gepresenteerd. Met zijn vloeiende, uitdagende lijnenspel is het een geboren klassieker. Zijn carrosserie is zonder rubberen panelen wel wat kwetsbaar voor parkeerdeukjes, maar daar waren ook aftermarket stripjes voor te krijgen. In 2000 kwam Alfa met een al even oogstrelende Sportwagon. Na de facelift van 2003 was er dan ook nog een Crosswagon: een SUV-achtige uitvoering op hoge poten en met vierwielaandrijving. Een 156 vind je tweedehands gemakkelijk onder de 1.000 euro. De technische reputatie van deze Alfa Romeo is namelijk niet al te best. Het onderhoud gaat je gewoon veel geld kosten. De allerlekkerste van het stel? Dat is de 156 GTA met 250 pk (vanaf vijf mille). Technisch sterk of niet: ik wil ‘m!
Zo mooi! En te koop voor minder dan een mille. Jammer van die techniek…

Zo mooi! En te koop voor minder dan een mille. Jammer van die onbetrouwbare techniek…

Zware taak voor de 159

Een auto die zoveel indruk maakt als de 156: vind daar maar eens een waardige opvolger voor. De Italianen kregen het deels voor elkaar. Er zijn er maar weinig die de lijnen van de 159 niet kunnen waarderen wat is gebleken uit zijn verkiezing tot mooiste auto ter wereld, vlak na zijn introductie. Wielen op de hoeken, langgerekte carrosserie, leverbaar met prachtige velgen (zie foto): dit is op en top Alfa Romeo. De pers mocht in 2005 voor het eerst rijden met de nieuwe concurrent van de Audi A4, Mercedes C en BMW 3 op de wegen rondom München. Concurrent BMW (gevestigd in de Beierse stad) had er zenuwachtig van moeten worden, maar de Duitsers haalden de schouders op. Technisch is het model namelijk een stuk minder vooruitstrevend dan zijn geslaagde uiterlijk doet vermoeden. Door zijn hoge gewicht is de sportiviteit bij veel exemplaren (afhankelijk van de motorisering) ver te zoeken en ook de bediening van de functionaliteiten in het interieur voelt ronduit achterhaald aan. Als de verkopen drastisch blijven steken haalt Alfa Romeo de 159 in 2011 al van de markt.
De Alfa Romeo 159. Nog zo’n oogstrelende auto met een zwakke technische reputatie.

De Alfa Romeo 159. Nog zo’n oogstrelende auto met een zwakke technische reputatie.

Bloedstollend! Nieuwe Giulia

In de tijd dat er geen sedan van Alfa Romeo op de markt is, zitten ze in Italië allesbehalve stil. Geruchten dat er iets nieuws aan komt, worden steeds hardnekkiger. Eind juni is het dan zover: met een pakkende video laat het merk ons kennismaken met de compleet nieuwe Giulia. Het is echt zoeken naar reacties op deze auto die niet vol lof en begeerte zijn. Wat wil je ook? De naam is goed, het ontwerp is lekker en de als enige genoemde motor (V6 met twee turbo’s – samen ontwikkeld met Ferrari) maakt je hebberig. Dan het geluid. Dit klinkt niet als een gezapige middenklasser om mee naar kantoor te hobbelen, maar als een Italiaans racemonster waarmee je op het circuit, op snelwegen of op Siciliaanse bergpassen los wilt gaan. Het sedanbeest heeft 510 pk. Daarmee is-ie even krachtig als de heer en meester in zijn segment: de Mercedes C63 AMG S.
Oh. Wat is-ie mooi. Laat-ie als-je-blieft een beetje behoorlijk in elkaar zitten onderhuids…

Oh. Wat is-ie mooi. Laat-ie als-je-blieft een beetje behoorlijk in elkaar zitten onderhuids…

Op naar productieversie

Goed, uiteindelijk wordt deze nieuwe Giulia straks natuurlijk vooral met een ‘zakelijke’ (lees grijze) tint en een bijtellingsvriendelijke (lees: oersaaie) motorisering aangeschaft, maar tot die tijd speelt Alfa het spelletje heel handig. Dit is de auto die nu in posterformaat in jongenskamers hangt. De gewone versie plukt daar straks verkooptechnisch vast en zeker de vruchten van. Slim. Dit is voorpret! De nieuwe Alfa Romeo Giulia. Poeh.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam