De Alfa GT is van zichzelf al een zeldzaamheid, maar helemaal in combinatie met een bijzondere kleur en de sterkste motorisering. Daarbij komt dat dit exemplaar ook nog eens afkomstig is van de eerste eigenaar. De ideale auto voor een Alfist.
Bekijk alle tweedehands Alfa Romeo's GT op Marktplaats
-----------
Hoewel een Alfa GT (2003-2010, zonder facelift) vanwege zijn exclusiviteit op zich al bijzonder is, watertanden liefhebbers van een specifiek merk - in het geval van Alfa Romeo 'Alfisten' genoemd - doorgaans van speciale uitvoeringen. Die lage verkoopaantallen worden veroorzaakt doordat (middel)grote coupés echte luxeproducten zijn. Vanwege de beperkte ruimte zijn ze minder veelzijdig en hebben daardoor een kleiner koperspubliek.
Collectors item
Kleur, uitvoering en historie maken deze Alfa GT een echt collectors item. Het prachtige Azzurro Nuvola, een metaalkleur die het midden houdt tussen lichtblauw en zilvergrijs, is bekend van het studiemodel Alfa Romeo Nuvola dat de Italiaanse fabrikant in 1996 op de autosalon van Parijs heeft onthuld. Deze tint verscheen ook op productiemodellen, waaronder de
Alfa 147 en de
Alfa 156, auto's waarvan het gedeelde onderstel niet toevallig als basis heeft gediend voor de Alfa GT.
Bertone
De familieband van de Alfa GT is vooral te herkennen aan de neus, die met de Alfa-grille een treffende gelijkenis vertoont met de faceliftversies van de 147 en 156. De achterkant is daarentegen juist weer geheel eigen met de horizontaal georiënteerde achterlichten die de hoek omlopen. Het ontwerp is van het Italiaanse designhuis Bertone, dat hiermee voor het eerst sinds de Alfa 90 van 1984 weer een auto voor het Milanese merk tekende. Als klap op de vuurpijl knalt het interieur met het rode leer er ook nog eens uit. Op het eerste gezicht erg gewaagd, maar als je er geen hoofdpijn van krijgt, is zo'n bijzondere combi echt iets om na verloop van tijd verliefd op te worden.
Topmodel
Wat deze GT tenslotte nóg interessanter maakt is de motorisering. Alfa leverde drie benzinemotoren en één diesel in de GT, maar deze 3.2 V6 is zonder twijfel de meest begeerlijke versie. Het topmodel levert een vermogen van 240 pk. Een passende hoeveelheid voor een Italiaanse sportcoupé. Minstens zo belangrijk voor de beleving tijdens het rijden is echter het geluid dat de V6 ten gehore brengt. Leuk is verder dat Alfa als een van de weinige merken de techniek niet bedekt onder kunststof platen. Doe de motorkap open en het kleppendeksel en de buizen van het inlaatspruitstuk glimmen je tegemoet.
Historie
Bij een auto van inmiddels bijna veertien jaar oud is ook de historie belangrijk en die is volgens de advertentie ideaal. De auto heeft slechts één eigenaar gehad en de volledige onderhoudshistorie is bekend. De laatste beurt was zelfs nog maar een half jaar en 2.000 kilometer geleden. Er is dus geen onderhoudsachterstand, wat betekent dat als de auto tijdens
de proefrit door jouw ballotage komt, je er meteen onbekommerd van kunt gaan genieten.