Staat jouw bolide nog op slicks?

Vorige week stond er voor het eerst weer eens ouderwets veel file in Nederland. Je kunt er nog zoveel wegverbredingen op loslaten: als het regent, berg je dan maar. Anders zo ontspannen chauffeurs verworden in de nattigheid tot zenuwpezen die veel te vaak en te vroeg remmen. In de psyche van de vertraagde forens gaat nog iets anders mis: ze denken dat hun bolide ineens op slicks rijdt, terwijl het circuit is veranderd in een waterballet. We missen onze winterbanden.  

Veilig idee

ProfielSlicks

Het winterprofiel voert water sneller af en heeft meer grip

Thuis aangekomen kruipt de voormalige Beste Chauffeur van Nederland met zwetende handpalmen achter de computer. Want voor degenen die de winterbanden nog niet in de garage hebben liggen, begint deze week de zoektocht naar profiel, naar meer grip, naar peace of mind. Op Marktplaats regent het op dit moment dan ook winterbanden-advertenties. Die zijn ruwweg in drie categorieën onder te verdelen: nieuwe winterbanden van internetgroothandels; zo-goed-als-nieuwe banden van particulieren; én winterbanden die voor het gemak al op (lichtmetalen) wielen zijn gemonteerd.            

Met of zonder wielen

‘Waarom zou ik banden op wielen willen?’ denk je misschien. Het is niet alsof je op dit moment op je schijfremmen rondrijdt, wielen heeft je auto immers al. Toch is er een goede reden om twee sets wielen aan te houden: je bespaart ieder half jaar op de kosten van het laten omzetten van de banden. Toegegeven, als je thuis niet beschikt over een hefbrug en pneumatische slagmoersleutel, dan moet je ook de wielwissel laten uitvoeren. Maar vier wielen omzetten is aanzienlijk goedkoper dan het demonteren en monteren van acht banden, waarvan er bovendien vier moeten worden uitgebalanceerd. Opslag is ook al geen argument om complete wielen te mijden: vier banden nemen evenveel ruimte in.

Besparen op gebruikte banden loont

Voor wie het zich op dit moment niet kan veroorloven om vier complete sets (wiel + band) aan te schaffen, blijft de keuze tussen gebruikte en nieuwe winterbanden over. Er is veel te zeggen voor het aanschaffen van nieuwe winterbanden. Bijvoorbeeld dat je precies weet wat er met de banden is gebeurd. Niets namelijk. Het rubber is soepel, het profiel optimaal en nergens (scheef) afgesleten. En de kosten vallen ook alleszins mee, sinds de bandenhandel zich van de dealer naar internet heeft verplaatst. Zeker als je voor een type gaat dat door de grote productieaantallen voordelig kan worden aangeboden, zoals de populaire maat 195/65 R15. Maar wie voor zo-goed-als-nieuw gaat, kan daar toch al gauw meer dan honderd euro op besparen. Neem bij het ophalen van je banden wel altijd een bandenprofielmeter mee, om te controleren of de opgegeven millimeters kloppen.

Tip: niet te vroeg monteren

Tot slot nog een praktische tip waarmee je geld kunt besparen. Winterbanden bieden bij koude niet alleen meer grip, omdat hun profiel grover is maar ook omdat de andere rubbersamenstelling bij koude temperaturen zachter blijft. De algemeen heersende grens is een graad of zeven. Monteer winterbanden daarom niet te vroeg en rijdt er niet te lang mee door in het voorjaar, want dan slijt het zachtere rubber enorm hard.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam