Kleuren maken de man (of vrouw)? Op autogebied wel degelijk, zo blijkt uit onderzoek onder 5.000 Europese autokopers.
---------
Occasions in alle mogelijke kleuren vind je op Marktplaats.
---------
Neutrale kleur = zekerheid
Nissan heeft afgelopen zomer 5.000 consumenten bevraagd over de kleurkeuze van hun auto. In deze tijd van vergaande personalisatie waarbij wielen, daken en beschermstrips van nieuw te bestellen auto's bijvoorbeeld in contrasterende kleuren kunnen worden gespoten, valt op dat meer dan de helft van de respondenten kiest voor zwart of grijstinten. Een veilige keuze, volgens de Japanse autofabrikant en kleurpsycholoog Karen Haller, omdat een groot deel van die mensen volgens hun persoonijkheidstype eigenlijk voor een andere kleur had moeten kiezen. Haller: “In een economisch onzekere tijd, kiezen sommige mensen voor zekerheid door een auto met een neutrale kleur te kiezen. Daarom verbaast het me niet dat twee derde van de automobilisten een conservatieve kleur rijdt.”
Chatbot
Via een chatbot, een computerprogramma dat auditief of tekstueel een gesprek voert, heeft Nissan in samenwerking met de kleurenpsycholoog de persoonlijkheid van de deelnemers bepaald. Aan de hand van de resultaten kregen zij de ideale kleur van hun fictieve
Nissan Micra te zien. De vijfde generatie van Nissans nieuwe compacte model is sinds dit voorjaar op de markt en biedt kopers geheel volgens de heersende trend meer personalisatiemogelijkheden dan ooit.
Favoriete kleur
Haller, die meer dan 20 jaar ervaring in haar vakgebied heeft, ontwikkelde zowel de chatbot als het onderzoek. 53% van de kopers zei dat de kleur mede bepalend is bij de aankoop van een auto. Meer dan de helft daarvan zei zelfs hun favoriete kleur te kiezen. Maar liefst 21% van de kopers van de Nissan Micra gaat voor Enigma Black of Gunmetal Grey. Daarna volgen Glaze White (14%), Passion Red (11%), Energy Orange (9%) en Power Blue (7%).
Occasionaanbod
Een groot deel van deze keuzes komt overeen met het occasionaanbod op Marktplaats. Van de bijna 200.000 auto's op de site zijn 62.000 exemplaren zilver of grijs en 45.000 zwart. Blauw is een goede derde met 27.000 stuks. Daarna volgen wit (23.000), rood (11.000), groen (7.000), bruin (4.000) en beige (2.300).
Autokleur en persoonlijkheid
Hier een idee van wat verschillende autokleuren zeggen over de persoonlijkheid van de eigenaar.
Zwart
Zonder al te opvallend te willen zijn straal je met een
zwarte auto zelfvertrouwen uit, net zoals met een zwarte jurk of een zwarte smoking op een officieel evenement.
Zilver
Deze tint staat voor moderniteit, innovatie en – net als zwart – zelfvertrouwen. Net als bij het mengen is het ook voor wat betreft persoonlijkheid een mix tussen zwart en wit.
Wit
Wit is fris en modern, vandaar dat Apple's desktops bijvoorbeeld deze tint hebben. In een warm klimaat kan wit overigens eveneens staan voor rationeel, praktisch denken.
Grijs
Is er een verschil tussen zilver en grijs? Jazeker. Bestuurders van
grijze auto's vallen niet graag op en geven minder om status. Ze zijn volwassen en zitten lekker in hun vel.
Rood
Het rijden van een
rode auto staat voor kracht en zelfvertrouwen. Deze eigenaren zijn levensgenieters en niet bang om op te vallen en grenzen op te zoeken.
Overigens viel
hier eerder al te lezen dat rode auto's steeds populairder worden. Vooral
Mazda's - waaronder de
MX-5 en
CX-3 - en de
Opel Corsa doen het goed in die kleur. Maar ook modellen van
Honda en
Daihatsu scoren hoog.
Blauw
Blauw staat voor een optimistische, eerlijke en stabiele levenshouding. Net zoals blauw vriendelijk is voor de ogen, ben jij makkelijk in de omgang en empathisch.
Bruin
Bruin staat voor recht-door-zee en praktisch. Een auto moet betrouwbaar zijn en lang meegaan. Je geeft niet om trends en kent jezelf en je prioriteiten goed.
Geel
Bestuurders van
gele auto's zijn gelukkig en hebben een goed ontwikkeld gevoel voor humor. Met hun positieve kijk zorgen ze ook voor zonneschijn in de levens van mensen om zich heen.