De prijzen van klassieke auto's bevinden zich momenteel in een sterk opwaartse trend. Door de toegenomen belangstelling zag afgelopen weekend in Amsterdam de nieuwe beurs Capital Cars & Classics het levenslicht.
We schreven al eerder - onder andere
hier en
hier - over de stijgende prijzen van bijzondere tweedehands auto's vanaf zo'n 25 jaar oud, de zogeheten klassiekers. Ze worden in het huidige economische klimaat steeds meer als waardevolle investering gezien, waardoor de prijzen al jaren meer stijgen dan het hellingspercentage van de Mont Ventoux. In hun kielzog nemen de klassiekers speciale youngtimers (auto's van ongeveer 15-25 jaar oud) en andere potentieel verzamelwaardige occasions mee.
Exclusieve auto's
Capital Cars en Classics focust zich op het hogere segment, maar er stond ook een klein aantal nieuwe exclusieve auto's van merken als Ferrari, McLaren en Donkervoort. Als decor diende de Kromhouthal in Amsterdam-Noord waarvan het industriële karakter een mooi contrast vormde met de tot in de puntjes verzorgde automobiele kunstwerken.
Bentley 4.5 Litre Blower, 1930
Het is geen auto die je snel aan de muur van een jongenskamer tegen zult komen, maar deze Bentley Blower van voor de Tweede Wereldoorlog zorgde wel voor de klapper van de show. Binnen tien minuten na opening op zaterdagochtend kon de Vlaamse verkoper de order al noteren. De verkoopprijs? 1.4 miljoen euro.
Alfa Romeo 2600 Spider, 1965
Een
Alfa uit de tijd dat het merk als vanzelfsprekend nog concurreerde met Ferrari. Daar is de prijs van deze gewilde 2600 Spider dan ook naar. Hij moet maar liefst 265.000 euro opbrengen. Kenners kwijlen bij de originele Borrani spaakwielen. Achter de Alfa ander exclusief spul waaronder twee Mercedessen en nog een Bentley Blower uit 1928.
Lamborghini 400 GT, 1967
Van weer een heel andere orde, maar eveneens getooid met Borrani's, is deze Lamborghini 400 GT 2+2. Met als bouwjaar 1967 stamt hij uit de begintijd van het legendarische merk. Ondanks de verkoopprijs van 675.000 euro vermeldt het infoblad van de verkopende partij ook nog afleverkosten van 1.250 euro.
BMW E21 323i en BMW Z3 Coupé 3.0
Ondanks het nadrukkelijke 'premium' karakter van de beurs waren er ook nog enigszins betaalbare auto's, zodat doorsnee mensen ook konden fantaseren over het
kopen van een auto. Bijvoorbeeld deze BMW 323i uit 1978. Bijzonder aan het topmodel van de eerste generatie 3-serie is dat het een in Nederlands geleverd exemplaar betreft met slechts 60.000 km op de teller. Vraagprijs: 34.950 euro. Ernaast staat een youngtimer met een gegarandeerde toekomstige klassieker-status, de
BMW Z3 Coupé. Dit exemplaar met de gewilde 3,0-litermotor stamt uit 2001, heeft 65.000 km gereden en moet 23.500 euro opbrengen.
Porsche 964 Madster
Veel puristen en autoliefhebbers vinden dat je van auto's af moet blijven. Hoe origineler een verzamelwaardige auto, des te hoger de waarde. Toch is er de laatste jaren een trend ontstaan om iconische automodellen, zoals bijvoorbeeld de Jaguar E-Type, te voorzien van moderne techniek. Deze grijze
Porsche 911 is een voorbeeld op basis van de Porsche 964. Hij is in retrolook omgebouwd naar het voorgaande model, de Porsche 930, en geïnspireerd op de omgebouwde Porsches van de Amerikaanse ombouwspecialist Singer. Om potentiële klanten in Amsterdam te laten zien wat er mogelijk is, heeft het in Limburg gevestigde Speed Service deze Porsche 964 'Madster' meegenomen. Maar liefst 200.000 euro kost de ombouw. En daar zit de aanschaf van de donorauto nog niet bij, maar voor die zak geld is wel alle techniek vernieuwd en het interieur volledig aangepast. In feite staat hier een hernieuwde auto.
In deel II meer klassiekers die in Amsterdam stonden te glimmen.