Techno Classica Essen: een feest voor het oog (deel II)

In dit tweede verslag laten we nog meer moois uit Essen de revue passeren. In deel I noemden we al de bijzondere uitvoeringen van sommige auto's in Essen. De eerste generatie Porsche 911 Turbo (ook wel Porsche 930 genoemd, naar de interne fabriekscode van het model) is op zich al een bijzondere auto (725 exemplaren) waarvoor je in goede staat al richting de ton mee moet brengen. Maar in deze olijfgroene kleur heeft de fabriek slechts twee exemplaren afgeleverd. De halflederen beige bekleding met de voor die tijd kenmerkende ruitjesstof maakt deze auto helemaal af. De prijs werd niet vermeld.

Ferrari 512 BB

Ferrari 512 BB Dat wit niet alleen voor moderne auto's al jaren hip is, blijkt uit deze Ferrari 512 BB (Berlinetta Boxer). We dachten een vrij uniek exemplaar op de gevoelige plaat te hebben vastgelegd, maar later op de beurs kwamen we er nog twee tegen. Deze komt uit 1980, heeft 50.000 km op de teller en moet 365.000 euro kosten.

Mercedes 190 cabriolet, prototype

Merc 190 cabrio Op de stand van Mercedes liepen we dit bijzondere studiemodel tegen het lijf. Deze Mercedes 190 is een prototype voor een cabriolet op basis van een sedan. Het merk stelde de '190 E 2.6 Cabriolet prototype' voor in 1990. Tot serieproductie kwam het niet, maar de auto kan gezien worden als vingeroefening voor de Mercedes E-klasse cabrio (Mercedes W124) die een jaar later op de markt kwam.

Rolls-Royce en Bentley

Rolls en Bentley Hoewel statige limousines het als investering duidelijk afleggen tegen auto's met sportieve genen, kunnen Rolls-Royce en Bentley bij een verslag over de Techno Classica niet ontbreken. Het exemplaar met de Spirit of Ecstacy-mascotte op de grille is een – even inademen – Rolls-Royce Silver Cloud II Drophead Coupe by H.J. Mulliner. Daarnaast staat, van dezelfde carrosseriebouwer, een Bentley S2 Continental Coupe. Beide auto's zijn van een Britse handelaar en moeten achtereenvolgens 375.000 en 325.000 Britse ponden opbrengen.

Maserati Quattroporte

Maser Quattroporte Dat niet alle exemplaren in Essen in showroomstaat verkeren, blijkt uit deze Maserati Quattroporte serie I. Voor de knutselaars onder ons moet er tenslotte ook nog iets te doen blijven. Quattroportes als deze kocht je een jaar of tien geleden voor vijftien mille, voor deze wil de eigenaar nu 65.000 euro zien.

Porsche 924

Porsche 924 Een deel van de stand van Porsche was ingeruimd voor de zogenaamde transaxle-modellen. Een transaxle is een aandrijflijn met de motor voorin en de versnellingsbak en de eindoverbrenging bevestigd aan de achteras. De Porsche 924, 944, 928 en 968 behoren tot deze serie. Hier zien we een prototype van dat eerste model met daarachter een transaxle aandrijflijn, een Porsche 928 en daar weer naast zelfs een dwarsdoorsnede van een 928. Hoewel de transaxle-modellen inmiddels echte klassiekers zijn, lijken ze door verzamelaars nog niet echt ontdekt. In Essen wemelde het van de Porsches 911, maar we telden slechts één 928 en geen van de andere modellen.

Ferrari 275 GTB 'Shortnose'

Ferrari 275 De dame in het gele jack die de mensenmassa in de juiste banen moest leiden, had een goede plek uitgekozen naast deze Ferrari 275 GTB 'shortnose' uit 1975. Het is er één van een serie van slechts 246 exemplaren en dit specifieke exemplaar stond in 1965 op de autosalon van Brussel.

Volvo

Volvo Ook Volvo benutte in Essen de kans om het nieuwste model naast enkele populaire klassiekers te laten stralen. Hier zien we een Volvo 1800 ES naast een 850 Estate en daar achter de nieuwe Volvo V90.

Bentley 8 Ltr. Le Mans Type 4-Seater Sports by Vanden Plas

resized_30%-IMG_2103 Voor de tweede Wereldoorlog konden auto's echte mastodonten zijn. Check hoe de man naast deze enorme Bentley uit 1932 een dwerg lijkt.

Land Rover

Land Rover Op de stand van Jaguar-Land Rover troffen we deze in oorspronkelijke staat verkerende Land Rover aan uit de beginperiode van het merk.

Lancia Delta S4

Lancia Delta S4 Deze Lancia Delta S4 Stradale is een straatversie van de beroemde gelijknamige Groep B rallyauto. Hij is van 1989, heeft slechts 1.500 kilometer achter de rug en moet 490.000 euro opbrengen.

Mercedes 300 SLR

Messe Essen GmbH, Norbertstraße, 45001 Essen, Germanyhttp://www.messe-essen.de Deze Mercedes 300 SLR is een van de auto's van de speciale tentoonstelling over de Mille Milgia uit 1955. Het is de auto waarin de legendarische coureur Juan Manuel Fangio de tweede plaats haalde. Een extra bijzondere prestatie als je bedenkt dat de straatrace over een lengte van bijna 1.600 kilometer door het Italiaanse landschap voer. De meeste andere deelnemers hadden de beschikking over een navigator. Ondanks het feit dat Fangio alleen reed, wist hij een gemiddelde snelheid te bereiken van ruim 150 km/u. En dat over veelal onverharde wegen... Zo'n roemruchte historie is waardetechnisch het beste dat een sportauto kan overkomen.

BMW M1 en BMW M3

BMW M1 en M3 Op deze foto komen twee belangrijke momenten uit de autosporthistorie van BMW samen. Met de BMW M1 Procar (1.200.000 euro) legde het merk de basis voor zijn inmiddels beroemde M-afdeling (BMW Motorsport). De BMW M3 DTM (400.000 euro) was wereldwijd zo succesvol in de racerij dat BMW M daar nu nog steeds profijt van heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam