Nieuws uit Genève: studiemodellen van Hyundai, Mercedes en Peugeot

De autosalon van Genève is nu in volle gang. De Zwitserse autobeurs heeft patent op de onthulling van een groot aantal studiemodellen. Met deze zogenaamde concept cars tonen fabrikanten in welke richting toekomstig design en/of technologie kunnen gaan. We lichten er drie verschillende visies uit van Hyundai, Mercedes en Peugeot. ------ Klik hier voor nog meer nieuws uit Genève. ------

Hyundai FE Fuel Cell Concept

Met de Hyundai ix35 FCEV was het Koreaanse merk in 2014 de eerste die in ons land een waterstofauto op de markt bracht. Vorig jaar volgde Toyota met de Mirai. De Hyundai FE Fuel Cell Concept is de opvolger van die eerdergenoemde, door waterstof aangedreven SUV. Het hart van het spectaculair uitziende studiemodel, de brandstofcel, is volgens Hyundai 10% efficiënter, 20% lichter en 30% sterker dan dat van zijn voorganger. De actieradius moet 800 kilometer bedragen; veel meer dan de 500 kilometer van de Toyota Mirai. Hyundai presenteert het nieuwe model volgend jaar onder het Ioniq-label dat moet uitgroeien tot een submerk van de fabrikant. De Hyundai Ioniq is er momenteel als hybride, plug-in hybride en als volledig elektrisch aangedreven auto.

Mercedes-AMG GT Concept

Geheel in lijn met de trend van vierdeurs 'coupés' presenteert Mercedes een hatchback-variant van de AMG GT. Het model is een realistische studie van een auto die op termijn de AMG-familie komt versterken. Deze gaat dan concurreren met auto's als de Porsche Panamera, de Aston Martin Rapide en topversies van de Audi A7. Het studiemodel is uitgevoerd als hybride. De 4,0 liter V8 krijgt hulp van een op de achteras geplaatste elektromotor waarmee deze AMG vierwielaandrijving heeft. Het systeemvermogen bedraagt 805 pk. Met dit vermogen klinkt de door Mercedes opgegeven sprint naar 100 km/u in minder dan drie seconden niet eens ongeloofwaardig. Opvallend is het ontbreken van zijspiegels. Daarvoor in de plaats heeft Mercedes achteruitkijkcamera's toegepast die je op de voorste zijschermen ziet zitten.

Peugeot Instinct Concept

De Instinct Concept (zie ook foto bovenaan) is Peugeots visie op autonoom en gepersonaliseerd autorijden. Deze toekomstvisie past zich via de cloudservice van Samsung Artik helemaal aan de wensen van de bestuurder aan. Het autonome van de Instinct Concept kunnen we nu eens heel letterlijk nemen: als het bijvoorbeeld tijdens een etentje in een andere stad zo laat is geworden dat de trein niet meer rijdt, kun je via je slimme horloge de Peugeot op laten draven, precies zoals de Knight Rider in de jaren tachtig via zijn Seiko Kitt ontbood. Tenslotte kan de bestuurder via een groot multimediascherm digitaal alle instellingen van de auto aanpassen, bijvoorbeeld om een film te kijken of om op de neergeklapte stoelen een dutje te doen. Dat klinkt allemaal heel aantrekkelijk, maar voor het zover is, moet er in ieder geval regeltechnisch nog heel wat gebeuren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam