Speciaal voor Nederland: Alfa 4C CPZ Track Edition

We kennen de Alfa Romeo 4C als een uitermate vermakelijke en vooral beeldschone sportauto. Exclusief voor Nederland komt er een speciale uitvoering: de 4C CPZ Track Edition.  De Alfa Romeo 4C is een van de meest eigenzinnige sportauto's van dit moment. De auto is licht dankzij een koolstofvezel monocoque en een aluminium chassis, uitzonderlijk in deze prijsklasse. Dankzij dat lage gewicht is de relatief kleine motor méér dan voldoende. De 4C zit prijs-prestatie technisch tussen de Lotus Elise en Porsche Cayman in. Qua gewicht meer richting de Elise, maar de prestaties zitten minimaal op Cayman niveau.

Koolstofvezel

Het is dus een zeer geschikte auto voor het circuit. Dat vond Alfa Romeo kennelijk zelf ook. Speciaal voor Nederland is er namelijk de Alfa Romeo 4C CPZ Track Edition gemaakt. CPZ staat voor Circuit Park Zandvoort. Deze Alfa 4C CPZ onderscheidt zich van de 'gewone' versie met onder meer extra koolstofvezel in het interieur, middenconsole en spiegelkappen. Bij de Coupé is het dak van carbon, bij de Spider zijn de rolbeugels vervaardigd van het uiterst lichte, sterke en vooral dure materiaal. alfa-romeo-spider-4c-cpz-track-edition-3 In het interieur onderscheidt de 4C CPZ Edition zich verder met een stuurwiel van leder en alcantara met een rood stiksel. De bekleding is een combinatie van leder en wat Alfa noemt microvezelstof. Van buiten is de CPZ te herkennen aan de donkergrijze 'Titanio' velgen, voor 18 inch, achter zelfs 19 inch. Op de voorschermen staat een afbeelding van het circuit van Zandvoort.

Laptimer

Misschien wel de leukste gadget ooit in een sportauto is de door de GPS gestuurde laptimer. Deze registreert bewegingen die de auto maakt op het circuit. Je kan dus zien wat de positie op de weg is en snelheid, maar ook wat de gereden lijnen zijn en de rondetijden. Het gaat nog verder, want de laptimer kan ook aan de diagnosestekker worden gekoppeld. Zodoende kan ook het brandstofniveau en watertemperatuur uitgelezen worden. De laptimer herkent overigens niet alleen Zandvoort, maar alle bekende circuits wereldwijd. alfa-spider-4c-cpz-track-edition-1

Techniek

Technisch bleef veel bij het oude. De motor is nog steeds de 1.750 cc grote viercilinder met turbo, goed voor 240 pk en 350 Nm. Dankzij het lage gewicht (850 Kg voor de Coupé, 974 kg voor de Spider) snelt de 4C in 4,5 seconden naar de 100 en stop met accelereren bij 257 km/u. De Coupé haalt zelfs 258 km/u. De 4C heeft altijd een automatische TCT-transmissie met dubbele koppeling. Om het stuurgevoel zo puur mogelijk te houden, beschikt de 4C niet over stuurbekrachtiging. alfa-romeo-spider-4c-cpz-track-edition-2

Limited Edition

Zoals het een goede Limited Edition betaamt, krijgt de eigenaar een authenticiteitscertificaat, mede ondertekend door Bernhard van Oranje; naast prins is hij ook eigenaar van het Circuit Park Zandvoort. Al dit moois heeft wel een prijskaartje: de Alfa Romeo 4C CPZ Track Edition kost 77.450 euro. De 4C Spider CPZ Edition mag weg voor 88.350 euro. Om het in de juiste context te plaatsen: dat is 4.500 euro meer dan een reguliere versie. Naast bovengenoemde is een rijvaardigheidscursus 'Guida Sportiva' inbegrepen in de prijs. Exclusiviteit is ook standaard, want er zullen niet meer dan 20 stuks van gebouwd worden. Deze week nog weg rijden in een Alfa Romeo 4C? Klik hier voor het aanbod op Marktplaats!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam