Tekst: Jaap Peters
Uit het augustus-nummer 2014 van Auto Review
Alle discussies over de zakelijke rijder en zijn (te) lage bijtelling ten spijt: wat is de A3 Sportback e-tron, de eerste plug-in hybride van Audi, een fijne auto.
“Als je een Audi A3 e-tron koopt, ben je een profiteur. Gesubsidieerd door de Nederlandse belastingbetaler rijd je voor een prikkie in een auto die in de praktijk geen grammetje minder CO2 uitstoot dan de gemiddelde middenklasser zonder belastingvoordeel.” Ziehier het vooroordeel dat bestaat over plug-in hybrides; auto's met zowel een elektromotor (inclusief stekkeraansluiting) als een verbrandingsmotor. De woede van veel Nederlanders richt zich op de vermaledijde bijtelling: het bedrag dat je betaalt om je zakenauto ook privé te mogen rijden.
Auto's die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten, hebben een bijtelling van maar 7 procent. De Audi A3 e-tron komt met zijn CO2-uitstoot van 35 gram ook voor dit lage tarief in aanmerking. Hij kan 66,6 kilometer doen met een liter benzine. Maar dat verbruik haal je alleen als je de auto vaak oplaadt, zodat je veel elektrische kilometers kunt maken. Doe je dat niet, dan verbruikt de e-tron met zijn verbrandingsmotor net zoveel als een gewone middenklasser.
Een prachtig bedenksel
De ophef is ergens wel te begrijpen, maar je moet plug-in hybrides niet meteen afserveren. Als je wél de discipline hebt om zo veel mogelijk te profiteren van de elektromotor, is de plug-in hybride een prachtig bedenksel. In de stad stoot je geen grammetje CO2 uit en doordat de elektro- en de verbrandingsmotor samenwerken, hoef je nooit bang te zijn dat je met een lege accu zal stranden.
De A3 e-tron onderscheidt zich van de gewone A3 Sportback met zijn matzwarte grille, die is voorzien van 14 verchroomde spijlen. Aan de achterkant is een diffuser – een luchtgeleider – in de bumper verwerkt. De A3 e-tron moet puur elektrisch 50 kilometer ver kunnen komen en heeft een topsnelheid van 130 km/u. De verbrandingsmotor is de bekende 1,4-liter TFSI, die 150 pk levert en de actieradius vergroot tot 940 kilometer. Om zo slim mogelijk met de beschikbare energie om te gaan, kun je kiezen tussen drie rijprogramma's: puur elektrisch, een programma waarin het samenspel tussen de TFSI en de elektromotor optimaal is, en een 'spaarprogramma' waarin je elektrische energie opspaart, zodat je later in de stad weer emissievrij kunt rijden. De A3 e-tron weegt 300 kilo meer dan de gewone A3 Sportback 1.4 TFSI. Het accupakket zit onder de achterbank verborgen en snoept aardig wat van de bagageruimte op: je kunt 280 liter kwijt in plaats van 380 liter.
Troefkaarten
Het mooie van plug-in hybrides is dat ze twee troefkaarten kunnen uitspelen: in de stad rijd je geruisloos, emissievrij, snel en ontspannen met de elektromotor, buiten de stad neemt de uitstekende 1.4 TFSI-motor de hoofdrol over. Als je puur op de elektromotor rijd, profiteer je van het direct beschikbare koppel en van de indrukwekkende stilte. Zelfs het kenmerkende gezoem dringt niet door tot het interieur. Als het nodig is, springt de verbrandingsmotor bij, bijvoorbeeld als je het gaspedaal naar de bodem drukt. Je merkt dat de motor zich in het spel mengt als je erop let, maar doe je dat niet, dan gaat grotendeels langs je heen hoe elektro- en verbrandingsmotor elkaar afwisselen. De zestraps transmissie met dubbele koppeling draagt bij aan dit mooie samenspel door onmerkbaar te schakelen op de ideale momenten. De e-tron is sneller op de sprint naar 100 km/u dan de 1.4 TFSI zonder elektromotor: hij heeft 7,6- in plaats van 8,2 seconden nodig. Verder profiteer je ook in de e-tron van alles wat Audi beroemd maakt: een perfect afgewerkt en chic interieur, fijne stoelen en een onderstelafstemming die het midden houdt tussen comfortabel en beschaafd-sportief.
De A3 e-tron kost 39.700 euro. Daarmee is hij even duur als een
Mitsubishi Outlander PHEV, maar duurder dan een Toyota Prius Plug-in Hybrid (33.995 euro). Een gewone A3 Sportback kost zo'n 10.000 euro minder. Maar voor de leaserijder is een A3 e-tron veel voordeliger, omdat maar 7- in plaats van 20 procent van de cataloguswaarde bij zijn loon wordt opgeteld. Oneerlijk? Zeg het zelf maar. Feit blijft wel dat het milieu daadwerkelijk beter af is als je korte afstanden aflegt en voldoende oplaaddiscipline hebt.
Oordeel
Los van de verhitte bijtellingsdiscussie, is de Audi A3 e-tron een voortreffelijke auto. Het samenspel tussen benzine- en elektromotor is een prachtige
pas de deux, die zich onmerkbaar voor de inzittenden afspeelt. De e-tron is snel en uiterst comfortabel. Alleen dat utopische EU-verbruik benaderen, gaat je nooit lukken.