BMW i3 en Opel Ampera: elektrisch binnen bereik

Uit het februari-nummer 2014 van Auto Review Tekst: Alexander Lidl, Igor Stuifzand • Foto’s: Jochen Faber     Elektrisch rijden, maar dan met een bruikbare actieradius. Dankzij een range extender hoeven de BMW i3 en de Opel Ampera niet om de haverklap aan de laadpaal. Welke auto komt als beste uit de test? AmperadisplayaccuEr bestaat een mooie benaming voor: range anxiety. Heel veel mensen vinden een elektrisch aangedreven auto een interessante optie, maar zijn bang dat hun elektrische auto tijdens het rijden stil komt te staan en daarom niet tot aankoop bereid. Dan biedt een elektrische auto met range extender uitkomst. De aandrijving is nog steeds elektrisch, maar in ruil voor een klein beetje benzine wekt een verbrandingsmotor(tje) extra stroom op. Weliswaar rijd je dan niet meer volledig uitstootloos, maar het idee dat je zonder problemen je eindbestemming haalt, is wel zo prettig. Met de komst van de BMW i3 heeft de Opel Ampera er een concurrent bij. Van de i3 is naast de geheel elektrische versie namelijk ook een variant verkrijgbaar die is voorzien van een kleine tweecilinder stroomopwekker. Met range extender kost de auto 39.990 euro, wat momenteel ook de prijs is van de Opel Ampera.

Interieur

i3DashDe carrosserie van de BMW i3 is grotendeels vervaardigd van koolstofvezel en door de compacte buitenmaten is de auto bij uitstek geschikt voor stadsgebruik. Je zit hoog in de auto, zodat je een goed overzicht hebt op het verkeer. De voorruit staat ver naar voren en doordat een middenconsole ontbreekt, maakt het interieur een zeer ruimtelijke indruk. Achterin is er minder reden tot plezier, want voor een beetje beenruimte moeten de bestuurder en de bijrijder hun stoel ver naar voren schuiven. Vier volwassenen passen er net in. Achterin de Ampera is meer ruimte aanwezig. Voorin slokken de hoge middenconsole en de brede middentunnel veel volume op. Wil je met beide vierzitters een langere reis maken, dan kun je je tassen maar beter selectief inpakken. In de i3 gaat 260 liter bagage, de Ampera heeft plaats voor 310 liter.

Comfort

AmperaAchterinAls de range extenders buiten werking zijn, is het in beide auto’s een oase van rust. Het enige wat je hoort is een licht gezoem van de elektromotor. Neemt de snelheid toe, dan treedt er in de BMW eerder windgeruis op. Zodra de range extenders stroom gaan leveren aan het accupakket, is het gedaan met de rust. Met name de van een scooter afkomstige tweecilinder in de BMW laat zich onder hogere belasting goed horen. Zo goed zelfs, dat het hinderlijk wordt. De inzittenden van de Opel beschikken over het betere zitmeubilair. Met name de afzonderlijke stoelen achterin zitten heel wat lekkerder dan de vlakke achterbank van de BMW. Het onderstel van de BMW biedt een mooie mix van dynamiek en comfort. De vering is aan de stevige kant, maar weet toch prima raad met oneffenheden in het wegdek. De carrosserie helt in snelle bochten nauwelijks over. De Opel Ampera heeft wel een wat betere wegligging. En de soepel afgestemde veer- en demperelementen strijken hobbels en bobbels keurig glad.

Motor/transmissie

AmperaDashOp onze vaste testroute (inclusief een stuk autosnelweg) komt de BMW met volle accu’s (capaciteit: 22 kWh) 90 kilometer ver. De Ampera (16 kWh) zit na 40 kilometer al zonder stroom. De resterende afstand moeten beide auto’s dus afleggen op hun range extender. Aan het einde van de testroute heeft de BMW een gemiddeld verbruik van 1,8 l/100 km (1 op 55,6) gehaald en de Opel 4,9 l/100 km (1 op 20,4). Heel anders ziet het verbruik eruit als dezelfde ronde met een volledig leeg accupakket wordt afgelegd. De range extender van de BMW noteert dan een verbruik van 7,7 l/100 km (1 op 13,0), goed voor een actieradius van slechts 113 kilometer. De Opel haalt een gemiddeld benzineverbruik van 7,1 l/100 km (1 op 14,1), waarmee een afstand van 493 kilometer overbrugd kan worden. De acceleratie van beide auto's verloopt vlot, maar vooral de BMW i3 komt bijzonder snel uit de startblokken; vanuit stilstand zit je in 7,7 tellen op de 100 km/u. De meer dan 300 kilo zwaardere en 20 pk minder krachtige Opel Ampera doet hier twee seconden langer over.

Rijeigenschappen

Amperai3achterkantOndanks zijn hoge bouw en smalle bandjes is de BMW i3 een bijzonder leuke auto om mee op pad te gaan. Zowel op de slalom als op de geklokte ronde over het testcircuit presteert hij uitstekend. De directe besturing levert een belangrijke bijdrage aan de levendige rijeigenschappen van de i3. Qua stabiliteit in rechte lijn moet hij echter het hoofd buigen voor de Opel, die zich niet op onrust of oncontroleerbare reacties laat betrappen. De resultaten van de Ampera en de i3 komen bij de remproef grotendeels overeen, maar het pedaalgevoel is in de Opel een stuk minder. In het dagelijks verkeer hoef je de remmen van de BMW zelden te gebruiken. Loslaten van het gaspedaal volstaat in de meeste gevallen, het remmend vermogen van de elektromotor is zeer bruikbaar.

Conclusie

Wie dagelijks op de weg zit, kan het beste voor de Opel Ampera kiezen. De auto biedt veel comfort en door de grote actieradius en het ruime interieur is hij veel praktischer dan de BMW. De BMW moet het vooral hebben van zijn speelse rijeigenschappen. Hij is verrassend snel en op een bochtige weg verloochent hij zijn afkomst niet. Van een overduidelijke testwinnaar is hier geen sprake. Daarvoor zijn beide auto’s te verschillend van elkaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam