Ter ere van het 30-jarig jubileum van de BMW M3 presenteert BMW de '30 Jahre Edition'. Deze speciale versie van het iconische model heeft meer vermogen, onderscheidende designkenmerken en wordt in een beperkte oplage van slechts 500 exemplaren geproduceerd.
Daarvan zijn slechts tien exemplaren aan ons land toegezegd. Prijzen en leverinformatie zijn nog niet bekend, maar wel vertelt BMW dat de jubileum-versie standaard een Competition Package krijgt. Dat betekent dat de zes-in-lijn TwinPower turbomotor nu 450 pk heeft (+ 19 pk) en dat deze speciale uitvoering onder meer is voorzien van een adaptief M-onderstel en 20 inch lichtmetalen wielen. In samenwerking met de handgeschakelde zesversnellingsbak en met de optionele zeventraps M-transmissie met dubbele koppeling hoeft de sprint naar 100 km/u slechts 4 seconden te duren (0,1 seconde sneller dan de standaard M3). Zoals bij BMW gebruikelijk is de topsnelheid elektronisch begrensd op 250 km/u. De feestelijke M3 is te herkennen aan items als shadowline raamlijsten (donker gekleurd), een zwart uitlaateindstuk, de speciale kleur Macaoblauw en emblemen met '30 Jahre M3 Edition'.
1986 – BMW E30 M3
De historie van de M3 begon in 1986 toen BMW als homologatie voor het internationale toerwagenkampioenschap de topversie van de tweede
BMW 3-serie (ook wel bekend als BMW E30) introduceerde. De auto had een van de racerij afgeleide 2,3-liter viercilinder motor (195-238 pk in verschillende versies) en allerlei andere kenmerken van de circuitauto, zoals uitgebouwde wielkasten (voor de grotere spoorbreedte), een andere daklijn en een kunststof kofferklep om gewicht te besparen.
1992 – BMW E36 M3
De opvolger van de puristische E30 M3 was door toepassing van een veel sterkere (286 of 321 pk) zescilindermotor weliswaar een stuk sneller dan de E30, maar ook wat minder race-achtig. Dit kwam onder meer tot uiting in het feit dat hij niet alleen als tweedeurs coupé leverbaar was, maar ook als vierdeurs sedan (en als cabrio, maar die was er ook al in een zeer beperkte oplage van de E30). Dit soort carrosserie is minder stijf, wat de wegligging iets negatief beïnvloedt. De E36 M3 had geen uitgebouwde wielkasten, maar was wel herkenbaar aan op de racerij geïnspireerde buitenspiegels (klein en bevestigd met twee pootjes), dikkere bumpers en grotere aluminium wielen.
2000 – BMW E46 M3
Hét designkenmerk van de derde BMW M3 was de, door toepassing van een zogenaamde 'powerdome', gespierd vormgegeven motorkap. Die bobbel was nodig om de nóg sterkere 3,2-liter zescilinder (343 pk) te herbergen. Deze auto kon wedijveren met de
Porsche 911 uit dezelfde tijd. Een bijzondere uitvoering was de M3 CSL (Coupé Sport Leichtbau). Door toepassing van koolstofvezel voor het dak en een extra dunne achterruit was het zwaartepunt lager, wat een gunstige invloed heeft op de wegligging van een auto.
2007 – BMW E90 M3
Met de invoering van de vierde generatie nam BMW afscheid van de inmiddels legendarische zescilinder lijnmotor. Daarvoor in de plaats kwam een atmosferische V8 met maar liefst 420 pk. Ook hier waren allerlei lichtgewicht aanpassingen gedaan, waardoor bijvoorbeeld de grotere motor vijftien kilo lichter was dan de voorgaande zescilinder. Dit model had standaard het bijzondere, koolstofvezel dak van de M3 CSL en de voorwielophanging was van aluminium.
2014 – BMW F80 M3
Met de vijfde M3 greep BMW weer terug op een zescilindermotor, deze keer echter voorzien van een TwinPower turbo, waardoor het vermogen 431 pk bedraagt.
Een tweedehands BMW M3
Van alle generaties BMW M3 staan regelmatig exemplaren op Marktplaats te koop. Hoogstens van de inmiddels 30 jaar oude oer-M3 niet altijd, maar deze auto's zijn inmiddels gezochte verzamelaarsobjecten die niet vaak op de markt komen. M3-prijzen hangen meer dan bij andere auto's af van jaar, staat en kilometerstand, maar op dit moment moet je in ieder geval rekenen op een vanafprijs van rond de 10.000 euro.