6 maal de 5-serie

The new BMW 5 Series Touring (03/2010)
Onlangs is de nieuwe 5-serie onthuld. BMW’s zakensedan is al jarenlang samen met de 3-serie de ruggengraat van het merk, ook al worden de SUV’s van het Beierse merk steeds populairder. In plaats van ons licht te schijnen op de nieuwe 5-serie blikken we even terug. Per generatie zoeken we een mooi exemplaar op Marktplaats.

E12 (1972 – 1981)

De eerste BMW 5-serie was de opvolger van de ‘Neue Klasse’ sedans; de strakke, sportieve zakensedans die het merk uit München in de jaren zestig nieuw leven inbliezen. Hoewel de auto Duitser is dan Bratwurst zit er toch een klein mediterraans tintje aan: de auto werd ontworpen door Paul Bracq en Nuccio Bertone. bmw-528-automaat-blauw Deze Fjordblauwe BMW 528 Automaat met een beetje werk staat voor 3.500 euro te koop op Marktplaats. Naar hedendaagse maatstaven is de auto wat kaal uitgerust. Schijfremmen rondom, stuurbekrachtiging en getint glas zijn de enige ‘opties’. Maar echte luxe is een gevoel: met een zacht zoemende zes-in-lijn en automaat geniet je van het ware rijden.

E28 (1981 – 1988)

De E28 was tussen 1981 en 1988 op de markt en zette de lijn van vlotte reissedans voort. Daar waar je de E12 enkel met benzinemotoren kon krijgen, was de E28 eveneens leverbaar met een diesel of zelfs turbodiesel. Beide een zes-in-lijn, uiteraard. Ook was de E28 de eerste 5-serie die als M5 geleverd kon worden. Deze had de motor uit de M1 sportwagen. bmw-525-e-groen Een beetje bijzondere uitvoering is altijd te waarderen. Wat te denken van deze lichtgroene 525 E. De 525 E was afgestemd op meer koppel en zuinigheid, iets waar de gewone 525i niet direct bekend om stond. Van buiten ziet deze E28 er redelijk uit, maar de grote attractie bevindt zich in het interieur: overal groen velours. Deze 525 E komt uit 1983 en heeft 175.108 km gelopen. Dat is iets meer dan 5.300 km per jaar. Voor 4.900 euro staat deze tijdmachine voor de deur.

E34 (1988 – 1996)

Op het eerste gezicht lijkt de E34 (1988 tot 1996) een faceliftversie van de E28 te zijn, maar niets is minder waar. Deze auto was voor zijn tijd waanzinnig modern. De aerodynamica werd flink geoptimaliseerd, wat de prestaties en het verbruik ten goede kwam. De E34 was de eerste 5-serie leverbaar als stationwagon (‘Touring’ in BMW-jargon), met vierwielaandrijving (525ix) en met een V8. bmw-530-highres-wit Deze BMW 530i heeft zo’n achtcilinder. In tegenstelling tot veel andere achtcilinders is deze 217 pk sterke unit zo gebouwd om zo veel mogelijk comfort te bieden. De witte lak en honingraatvelgen maken het een bijzondere verschijning. Dit exemplaar heeft slechts 44.000 km gelopen, vandaar dat de prijs iets hoger is: 9.900 euro.

E39 (1996 – 2003)

De 5-serie van de E39-generatie is een van de meest succesvolle auto’s die BMW ooit gebouwd heeft. Niet alleen wat betreft verkoopcijfers, maar ook omdat de E39 waanzinnig geslaagd was. Op de beperkte beenruimte achterin en de hoge prijs na konden de autojournalisten er destijds eigenlijk geen nadelen aan vinden. Misschien wel de grootste impact heeft de 5-serie gemaakt met de 530d. Deze 3.0 turbodiesel (184 pk / 400 Nm) was een van de eerste écht snelle diesels. bmw-540i-touring Op dit moment is de handel in E39’s zeer levendig. Dankzij de youngtimer-regeling zijn auto’s van vijftien jaar en ouder zeer interessant. Bovenstaande 5-serie is wel heel bijzonder. Het is een rode (!) 540i Touring, dus een stationwagon, wederom met achtcilinder. Met 286 pk is deze zeer vlot, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. De vraagprijs is 13.950, met een kilometerstand van 139.000 niet heel erg goedkoop. De btw is terug te vorderen, handig voor veel ondernemers.

E60 (2003 – 2010)

Waar de vorige 5-series duidelijke evoluties waren, ontketende de E60 een ware revolutie. De E60 werd door Adriaan van Hooydonk en Chris Bangle ontworpen in een tijdperk waarin alles kon. De auto kreeg iDrive, waarmee je de navigatie, radio en alle andere elektronica kon afstellen. Vierwielaandrijving deed wederom zijn intrede. Ook op dieselgebied maakte de E60 stappen. De 535d met twee turbo’s was snel genoeg om het menig sportwagen lastig te maken. bmw-520i-e60-blauw Dat de E39 meer in trek lijkt te zijn dan diens opvolger is ook te zien aan de prijzen. Deze 520i heeft weliswaar niet de befaamde zescilinder (na de facelift kreeg de 520i een vierpitter), maar biedt wel veel waar voor zo’n geld. Leer, navigatie, climate control, automaat en stoelverwarming zitten er allemaal op. Deze 520i komt uit 2009 en heeft 62.229 kilometer gelopen. Voor deze relatief jonge en complete auto met weinig kilometers betaal je 18.900 euro.

F10 (2010 – 2016)

De F10 was wederom een grote ommekeer voor BMW. In plaats van de bijzondere lijnen van de E60 was de F10 meer ingetogen. Ook bij deze generaties weer veel primeurs. De 5-serie GT deed zijn intrede, evenals een hybride versie. Alle automaten waren de achttraps toppers van ZF. In deze generatie 5-serie werden de atmosferische motoren uitgefaseerd ten faveure van turbomotoren, vanwege aangescherpte emissie-eisen. bmw-535-xdrive-black-front-side In plaats van wachten op de nieuwe BMW 5-serie kun je ook op zoek naar de (jong gebruikte) krenten in de pap. Wij vonden deze 535i X-Drive Touring Luxury Line High Executive. Een hele mond vol. Dit betekent een zeer fijne 3-liter zes-in-lijn met turbo (306 pk!), vierwielaandrijving, automaat en bijna alle opties die je maar kunt wensen. Dit exemplaar is net twee jaar oud en heeft 41.758 km op de klok staan. Met 49.900 euro kost deze zeer complete en vlotte 535i net zo veel als de nieuwe instapper (waarschijnlijk) gaat kosten. Ook op zoek naar een gebruikte BMW 5-serie? Klik dan hier voor het aanbod op Marktplaats.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam