Welke auto trekt aan het langste eind?

Met de verkiezing van de ‘Trekauto van het Jaar’ begint de zomer bij mij altijd te kriebelen. Niet dat ik me veel aantrek van de strijd. Zelf stuur ik een BMW 2002 uit ’74 met een Predom caravan uit ’80 moeiteloos over de Franse heuvels.

Trekauto van 2014

De ‘Trekauto van het Jaar’ 2014 is ook ‘Auto van het Jaar’, namelijk de 14% bijteller Peugeot 308 1.6 THP. De wagen wordt breeduit beschreven in het mei-nummer van de ANWB Kampeer & Caravan Kampioen. Het door BMW ontwikkelde 1.6 turbo torentje dat je ook kunt terugvinden in de Mini Cooper S, Citroen DS3, C4 en C5, Peugeot 207, 208, 508, 3008 en 5008, is ondanks een fabricagefout dus verkozen tot sleper van het jaar. De THP motor kent al jaren emissiestoringen als gevolg van speling op het tandwiel van de distributieketting. Beslis zelf of dit een terechte winnaar is voor de langere termijn..

Waar op te letten bij aanschaf van een trekauto

Bij de aanschaf van een betrouwbare tweedehands sleper is het goed om een aantal zaken in het achterhoofd te houden. De meeste auto’s zijn namelijk niet specifiek ontworpen om iets te trekken. Houdt dan ook rekening als er af en toe een aanhanger, paardenkar of caravan getrokken moet worden, met gewicht, vermogen en aandrijving.

Gewicht

Als uitgangspunt nemen we de winnaar van dit jaar. De 1140 kg wegende Peug is daarmee een lichte middenklasser. Echter, de auto mag ongeveer 500kg laden. Met vier personen en wat bagage zit je hier dus zo aan. Als er dan ook nog een volledig bepakte sleurhut achter hangt is het maximum snel bereikt. Een auto die zwaarder is dan zijn aanhangsel zal comfortabeler rijden, deinen en geslinger beter opvangen. De 1493kg wegende Volvo S60 2.4 bijvoorbeeld, klaart de klus zonder slag of stoot.

Vermogen

Of een auto geschikt is om te trekken hangt af van het vermogen. En dan vooral het koppel van een motor. De prijswinnende 125pk 1.6 THP motor levert een vermogen van 200nm koppel vanaf 1400 toeren. Dat lijkt voldoende voor een benzineblokje en in de praktijk kan er laagtoerig met een aanhangsel gereden worden. Doorgaans hebben diesels een veel hoger koppel en zijn beter geschikt als trekauto. De VAG diesels van skoda zijn al twee keer trekauto van het jaar geweest. De grote binnenruimte is een fijne bijkomstigheid.

Aandrijving

Vierwielaandrijving is ideaal bij trekken, omdat de tractie optimaal is. Het gaat wel gepaard met een hoger brandstofverbruik. Sinds jaar en dag wordt er geroepen dat de vierwielaangedreven Subaru Forester de beste trekauto op de markt is, maar met een ledig gewicht tussen de 1350kg en 1485kg (afhankelijk van de uitvoering) en een gemiddeld verbruik van 1 op 10 lijkt dit voor veel mensen geen economische, dagelijkse keuze. De stoere boxerbrom is daarnaast vervelend tijdens lange ritten, die resoneert in de langgerekte binnenruimte.

Conclusie

Bekijk jouw situatie dus goed. Hoe je de auto dagelijks wilt gebruiken en welk vermogen, gewicht en aandrijving past bij het sleuren van je aanhangsel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam