De vierdeurs coupé is aan een flinke opmars bezig. Autofabrikanten doen ons graag geloven dat ze hiermee een nieuwe niche vullen, maar eind jaren zeventig hadden we al... de Rover SD1.
Mij persoonlijk is de aanduiding 'vierdeurs coupé' een doorn in het oog. Een coupé heeft twee portieren en een vierdeurs coupé is dan ook een contradictio in terminis. Maar de term hatchback is kennelijk uit en ik kan me best voorstellen dat dit in het premium segment, waar deze carrosserievorm sinds de Mercedes CLS van 2004 aan een opvallende opmars bezig is, ook niet werkt. 'Audi A7 hatchback' of 'BMW 6-serie hatchback'? Mwah. Sinds de komst van de Golf I in 1974 associëren we 'hatchback' eigenlijk uitsluitend met compacte gezinsauto's. Misschien moet ik maar gewoon wennen aan de aanduiding vierdeurs coupé.
Met enkele kleine aanpassingen zou de Rover SD1 zo in de huidige trend van vierdeurs coupés mee kunnen. Twee deuren eraf en je hebt een...
Ferrari Daytona
Maar goed, over die
Rover SD1 (Auto van het Jaar 1977!). Wat een mooie auto was dat zeg. Het model was laag, breed (dan ben je als autodesigner al een heel eind) en was ook nog eens gezegend met een ellenlange motorkap waar je als bestuurder over uit keek. De lage, brede koplampen eindigden in over de zijkant taps weglopende knipperlichten. Zowel het silhouet van die neus als de lichtunits waren schaamteloos afgekeken van de
Ferrari Daytona, maar wat oogden ze op dit vierdeurs model sterk! Vervolgens de daklijn die als vanzelf naadloos overging in een eindeloze kofferklep, waar de overgang van dak naar kont bij huidige vierdeurs coupés juist vaak gekunsteld overkomt. Verder droop de sportieve uitstraling kennelijk zelfs van de achterlichten van de SD1 af, want sportwagenbouwers als Lotus en TVR pasten ze op hun modellen gretig toe.
...Ferrari Daytona ter waarde van 1 miljoen euro. Let bij beide auto's ook op de horizontale lijn ter hoogte van de wielkasten.
Doorgebrande zekering
Vanaf dat ik een jaar of acht was heeft mijn vader drie van deze bijzondere auto's gehad. Niet alleen speciaal vanwege hun uiterlijk, maar ook omdat er steevast een zekering doorbrandde wanneer je tegelijkertijd twee van de elektrisch bedienbare ramen probeerde te openen. Hoewel Stienstra sr. eigenlijk niets met auto's heeft, vond ook hij die
Rover gewoon een mooi model. Het feit dat je ze niet op iedere straathoek zag sprak hem eveneens aan. Mij ook, want daar is mijn liefde voor al het moois op vier wielen ontsproten.
Het dashboard van de Rover SD is inmiddels wel zeer gedateerd.
Trend
Het concept van de Rover SD-serie heeft nooit in grote aantallen navolging gekregen, maar nu is er dus die trend van grote vierdeurs coupé-achtigen. Mercedes was het eerst, in 2004 met de CLS. Volkswagen volgde pas vier jaar daarna met de Passat CC en Audi en BMW werden nog veel later wakker. De Mercedes heeft het nooit voor me gedaan (te pompeus en een gek, kort kontje) en bij de Passat is de kont me te weinig 'hatchback'. De Audi's A5 en A7 Sportback vind ik al veel beter geslaagd. BMW heeft het langst gewacht en met de 4-serie Gran Coupé en de 6-serie Gran Coupé zijn indrukwekkende, sportieve modellen afgeleverd.
Ik ben benieuwd wat er op dit gebied nog meer komt. De Rover SD1 zou, met wat minder scherpe randjes en meer in het ontwerp geïntegreerde bumpers, in ieder geval zo op de nieuwe trend kunnen inhaken.