Aankooptips occasions: Citroën C4 (2004-2010)

De Citroën C4 volgde vanaf 2004 de Citroën Xsara op. De Franse inzet in de klasse waarin ook de Volkswagen Golf opereert, kenmerkt zich door een eigenzinnig uiterlijk en bijzondere details. De facelift verscheen in 2008 en twee jaar later arriveerde de tweede generatie C4. Concurrenten van de Citroën C4 zijn onder meer de Renault Mégane, de Peugeot 307 en de Fiat Bravo. De Peugeot 307 diende als technische basis voor de C4. Citroën leverde zijn middenklasser als vijfdeurs hatchback (Berline genaamd) en als driedeurs coupé. Met zijn vloeiende carrosserie, scherpe lijnenspel en eigenzinnige interieur is de C4 een echte Citroën en dat geldt in het bijzonder voor de elegant vormgegeven coupé. De aflopende achterkant geeft hem een zeer dynamisch voorkomen. Die dynamiek is niet alleen optisch, want dankzij een steviger afgestemd onderstel rijdt de C4 coupé ook sportiever, de C4 in het algemeen was volgens sommigen zelfs een van de hardst geveerde Citroëns ooit. Naast deze twee modellen zijn er ook nog twee varianten van de Citroën C4 (Grand) Picasso geleverd: een vijf- en zevenzits MPV voor de middenklasse. wk 08 Citro C4 achter

Parfumeur

Tot de bijzondere kenmerken van de C4 hoort verder bijvoorbeeld de standaard parfumeur in het dashboard, die naar wens een specifieke geur in het interieur verspreid. Tegen meerprijs was een destijds geavanceerd systeem als een spoorassistent leverbaar. Vooral voorin biedt de Citroën C4 veel plaats, op de achterbank levert hij ten opzichte van de concurrentie wat ruimte in. De kofferbak ligt met een inhoud van 340 liter wel rond het gemiddelde in het segment.

Alleen viercilinders

De standaard veiligheidsuitrusting van de Citroën C4 bestaat uit ABS en een serie airbags voorin, opzij en hoofd-/gordijnairbags, zowel voor- als achterin. ESP was alleen op duurdere uitvoeringen leverbaar. Bij de botsproeven van EuroNCAP haalde de C4 de maximale score van vijf sterren. Op motorengebied bood Citroën voor de C4 alleen viercilinders aan. Een deel van de benzineversies heeft een turbo, de vermogens lopen uiteen van 88 tot 177 pk, waarbij de sterkste variant aan de coupé is voorbehouden. De diesels leverden 90 tot 140 pk. Het gemiddeld brandstofverbruik van de benzinemotoren is 7-8 l/100 km. De diesels kunnen met 2-3 l/100 km minder af.

Goede roestbescherming

Aanvankelijk presteerde de Citroën C4 in de pechstatistieken veel beter dan zijn voorganger, maar met de tijd is dat positieve beeld wat omgeslagen. Enkele storingen hebben zijn goede score naar beneden bijgesteld. Hieronder vallen problemen met de elektronica, defecte turbo's bij de diesels, een slecht werkende temperatuurmeter en een uitvallende rembekrachtiger. De meeste van deze problemen zijn met de facelift van 2008 verholpen, waardoor het model daarna in de statistieken weer wat omhoog ging. Ook op het gebied van de apk-keuringen presteert de C4 niet vlekkeloos. Hier vielen een te grote stuurspeling, roestige uitlaatpijpen, lekkage in het brandstofsysteem en slechte remmen achter op. Daarentegen zijn de roestbeperkende maatregelen die Citroën op dragende delen heeft toegepast uitstekend.

Tweedehands Citroën C4

Kopers van occasions zijn vaak wat behoudender dan mensen die een nieuwe auto kopen. Naar een tweedehands Citroën C4 is daarom minder vraag dan naar zijn succesvolle broer, de Peugeot 307. Omdat beiden echter over dezelfde techniek beschikken, biedt dit een kans om voor minder geld een C4 te kopen. Op Marktplaats staan momenteel 330 Citroën C4 occasions te koop. Prijzen starten net onder de 2.000 euro. wk 08 Citro C4 Coupé

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam