Autofabrikanten blijven het doen: een ouder model aanbieden als compleet nieuw onder een ander merk. In deze serie (zie ook deel 1) zetten we treffende voorbeelden op een rij. Vandaag: variaties uit Europa.
Saxo = 106
In 1991 kwam de
Peugeot 106 op de markt. Pas vijf jaar later volgde er een
Citroën Saxo. Wie maar even naar de Saxo kijkt, ziet het: dit is stiekem een 106! Met onder andere een 538-uitvoering en een iets dikkere VTS sprak Citroen een wat jongere doelgroep aan. De Peugeot 106 bleef op de markt tot 2003. Net daarvoor verdween ook het broertje van Citroën uit de showrooms.
Nu samen met Toyota
Ook in de jaren 2000 boden de twee Franse merken nagenoeg identieke kleintjes aan, zoals de C1 en de 107. Die zijn technisch gelijk aan elkaar en aan de Toyota Aygo. Wat opvalt is dat bij de eerste generatie van deze drieling de modellen uiterlijk bijna hetzelfde zijn, maar dat hun opvolgers (vanaf 2014 op de markt) veel meer een eigen look hebben gekregen. De C1 is vooral speels, de 108 is veel serieuzer en Toyota gaf de Aygo een totaal ander design. Beter zo!
Je bent toe aan een... Daewoo Kadett
Nog zo’n rebadge van een succesvol model in Europa… Eerst was er de
Opel Kadett E. Deze middenklasser was de voorganger van de Astra. In Nederland ging het model als warme broodjes (…) over de toonbank. Twee jaar nadat het model in 1993 van de markt verdween, bracht Daewoo hem terug. De
Nexia is een vernieuwde interpretatie van de Duitser, gebouwd in Zuid-Korea. De originele Opel zie je nog nauwelijks rijden, de Daewoo-versie duikt nog vaak op.
Een echte Kadett wordt steeds zeldzamer in Nederland.
Geen stationwagon
De Caravan-uitvoering van de Kadett (oftewel de stationwagon) deed het leuk qua verkopen. Toch besloten de Koreanen hun Nexia alleen als hatchback (drie- of vijfdeurs) te vermarkten in Europa. En dat terwijl juist de stationwagon in de jaren ’90 op ons continent een enorme opmars maakte. Gemiste kans?