4 juli 1957: De “Nieuwe” Fiat 500 wordt gepresenteerd aan het publiek

[VIDEO] Nadat minister-president Adonis Zoli een paar dagen eerder al de primeur had gehad in de tuinen van het ministerie van Binnenlandse Zaken, werd de nieuwe Fiat 500 op 4 juli 1957 gepresenteerd aan het grote publiek. Het in Turijn gevestigde Fiat besloot om de nieuwe kleine auto op een speciale manier op de markt te brengen, dus werd er een groot evenement georganiseerd, dit keer in de Sporting Club in Turijn, sindsdien uitgegroeid tot een klassieke plaats voor Fiat-presentaties. Er stonden vijftig stuks grijze 500's uitgestald in het zwembad, geflankeerd door monteurs in wit pak. Onder de aanwezige gasten bevond zich onder meer F1-kampioen Nino Farina, klaar voor de eerste proefrit. In tegenstelling tot wat je zou denken, werd dit allereerste model - simpelweg “nieuwe 500” genoemd - destijds niet goed ontvangen door het publiek. Met als gevolg dat de productie al na drie maanden werd stopgezet om plaats te maken voor twee nieuwe verschillende versies, ontworpen door de ingenieurs van Fiat: de “economische” en de “normale“ nieuwe 500.   Meer kracht en chroom De economische versie kreeg een andere motor, waarbij de kracht verhoogd werd tot 15 pk en 4000 omwentelingen per minuut, en er een snelheid van 90 km per uur bereikt kon worden. Daarnaast werd ook nog eens de prijs verlaagd. De “normale” versie behield de oorspronkelijke prijs, maar werd rijker uitgerust, zowel op het gebied van de motor - die net zo krachtig werd als die van de “economische” versie - als het uiterlijk, dat chromen detaillering kreeg en oplopende ramen. En automobilisten die het eerste model van de nieuwe 500 hadden gekocht tijdens de eerste 3 maanden? Fiat kon het zich niet veroorloven om een slechte indruk te maken en besloot daarom om zijn klanten flink wat geld terug te betalen en de auto een gratis update te geven met de nieuwe eigenschappen van het economische model.   Een ster van de populaire cultuur De 500 is het beste symbool van de Turijnse autofabrikant en heeft door de jaren heen zijn charme bewezen, en niet alleen bij autoliefhebbers. Zo is de Fiat 500 al in vele films en series verschenen. Bijvoorbeeld in de animatiefilm 'The Castle of Cagliostro' uit 1979 – door Spielberg “één van de beste avonturenfilms aller tijden” genoemd – waarin meesterdief Lupin halsbrekende toeren uithaalt in een knalgele 500. lupin En wat te denken van de guitige Luigi uit de Pixarfilm 'Cars'? Deze enthousiaste, hyperactieve eigenaar van een bandenwinkel is zelf een Fiat 500 maar is ook groot fan van het Italiaanse Ferrari. De getallen 445 en 108 op de plaquette in zijn winkel zijn symbolisch: het zijn de lengte- en breedtegraad van de Ferrarifabriek in Modena. Maar ook in (live action) films als 'Abeltje' (1998) en 'The Rum Diary' (2011), en series als “Flikken Maastricht” en “Borgen” speelt de karakteristieke 500 een opvallende rol. cars500 Recentelijk waren 500's de hoofdrolspelers in een Amerikaanse campagne met als thema "De volgende golf Italianen is in Amerika aangekomen", met als onderdeel een reclamespotje waarin verschillende Fiat 500's een echte duik in de zee namen aan het strand van Miami. Dat Fiat 500's stoer en sexy (kunnen) zijn, wordt verder gecommuniceerd in een serie reclames voor de sportieve Abarth-uitvoering van de 500, met topmodel Catrinel Menghia in de hoofdrol. Een leuke vondst daarbij is om een topless vrouw te vergelijken met een cabrioversie van een auto.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam