Wat een plaatje! – Fiat Panda

Soms staat een auto er wel héél mooi bij. En dan is het tijd om een foto te nemen. Ik deed het de afgelopen jaren zo’n duizend keer. Op deze plek deel ik mijn favoriete autofoto’s met jullie. Vandaag is het de beurt aan de Fiat Panda, geschoten in Montepulciano, Italië.

Knullig

We beginnen in Alphen aan den Rijn, zomer 2000. In mijn allereerste auto, een Suzuki Alto uit ’88, pruttel ik trots als een pauw mijn rijtjeshuizenstraat uit. De buurvrouw komt me tegemoet rijden, steekt enthousiast haar duim op en toetert, want ‘gefeliciteerd met je rijbewijs’, ‘wow, een auto’ en dergelijke. In mijn kleine, schattige binnenspiegel zie ik vervolgens dat de buuf ook even stopt voor een praatje. De rechter Nike gaat op de rem en het automaatpookje naar ‘R’. Daarna beweeg ik mijn maat 46 richting de plank en… Het rode gebakje nestelt zich pardoes in het witte koekblik van mevrouw Kruis. Klaf! Tja. Mijn eerste botsing(kje) was een knullige, maar het was er mooi wel een met een Fiat Panda. En over die auto moest ik het maar eens hebben vandaag…

De Fiat Panda maakte van de auto een echt gebruiksvoorwerp. En die vertroetelen we niet te vaak, moet de eigenaar van dit exemplaar gedacht hebben.

De Fiat Panda maakte van de auto een echt gebruiksvoorwerp. En die vertroetelen we niet te vaak, moet de eigenaar van dit exemplaar gedacht hebben.

Wasmachinestijl

Eerst een indrukwekkend feit: de asbak van een Fiat Panda kan je over de gehele breedte van het dashboard van links naar rechts verschuiven. Naar mijn weten zijn er maar twee auto’s waarbij dat kan. Het was dan ook een buitengewoon vernieuwend model, terug in zijn introductiejaar 1980. Het origineel had een echt asymmetrisch grilletje. Dat kwam onder andere omdat grootmeester Giorgetto Giugiaro (ook bekend van de VW Golf 1 en de Delorean DMC 12 a.k.a. de ‘Back to the Future’-auto) de Panda als een echt gebruiksvoorwerp wilde neerzetten. En zeg nou zelf: de eerste Panda in het wit heeft gewoon iets weg van een wasmachine. Okee, een generatie 1 Toyota Auris heeft dat ook, maar da’s dan zo’n hele moderne plastic was-/droogcombinatie die je niet begrijpt… Na de facelift van 1986 (en verdere vernieuwingskuren) was de Panda overigens gewoon weer aan beide kanten gelijk.

Is het een wasmachine? Is het een stofzuiger? Nee. Het is een Fiat Panda generatie één.

Is het een wasmachine? Is het een stofzuiger? Nee. Het is een Fiat Panda generatie één.

Juste comme Twingo

Nog zo’n shocking fact: de achterbank van de Panda kon er compleet uit, net als de bekleding van de voorstoelen en dashboard. Grotere spullen meenemen en de auto goed schoonhouden: het was een fluitje van een cent en het illustreert treffend hoe praktisch de Panda was. Verder was-ie behoorlijk spartaans. Een machina die je van A naar B moest brengen, meer niet. En woonde je in de bergen? Dan deed de Panda ook gewoon waarvoor ie bedoeld was, ware het in uiterst guitige 4×4-uitvoering. In 2003 kwam Fiat met een moderne compacte auto. Het ding zou eigenlijk Gingo heten, maar dat vond Renault niet zo tof. C’est juste comme ‘Twingo, bromden ze. Of iets in die geest. Begrijpelijk. Fiat stofte daarop maar weer eens een geliefde naam af: Panda. Of nou ja, van stof was eigenlijk geen sprake: de oude Panda is tot in 2003 gewoon in productie gebleven naast de Cinquecento en diens opvolger.

Twee Italiaanse dingen die ik heel graag wil: een huis in de heuvels en een Panda 4x4.

Twee Italiaanse dingen die ik heel graag wil: een huis in de heuvels en een Panda 4×4.

Bedreigde diersoort

Het kiekje bovenaan dit artikel maakte ik in Toscane. Om op te vreten… Stiekem zou ik wel een Panda willen. Het lijkt me een ideale milieuzonecruiser. Helaas wordt–ie – in tegenstelling tot de reuzenpanda – met uitsterven bedreigd. Van de meer dan vier miljoen die er geproduceerd zijn, staan er nog maar zo’n vijftien Panda’s op Marktplaats en daarvan is er niet één assymetrisch (dus van voor ’86). De prijzen zijn dan wel weer vriendelijk: ze beginnen bij een paar honderd euro. Bij de goedkoopste exemplaren vind je, net als die van mijn buurvrouw destijds, vast wel wat blikschade en hier en daar wat roest… Wil je een versie die oogt alsof-ie net vers uit een Siciliaanse of Poolse (sinds 1992) fabriek komt rollen: het kost je zo 3.000 euro.

Een Seat Marbella anders?

Goh. Vijftien stuks… Het is wel hard gegaan met het uitdunnen van de Panda’s zeg! Gelukkig heeft Seat een technisch identiek model gemaakt: de Marbella. Dat is inderdaad dus de tweede auto met de revolutionaire en superpraktische heen-en-weerschuif-asbak. De Spaanse versie van de Panda is er vast nog wel tweedeh… Oh nee: die is ook al zo goed als uitgestorven. Er staat er vandaag de dag maar één op Marktplaats! En zo is, zonder dat we het doorhadden, het Fiat Panda-tijdperk tot een roemloos einde gekomen. Hier in Nederland althans. Genoeg reden dus voor een reisje naar Italië. Daar zie je de oudjes namelijk nog net zoveel als je nieuwe Panda’s bij ons tegenkomt. Ciao!

Deze is gereserveerd, maar als je goed en regelmatig zoekt op Marktplaats komt er vast wel een Fiat Panda bij die je weet in te pakken.

Deze is gereserveerd, maar als je goed en regelmatig zoekt op Marktplaats komt er vast wel een Fiat Panda bij die je weet in te pakken.

Heb jij ook een bijzondere, mooie, grappige of dierbare autofoto die je zou willen delen? Stuur hem dan naar redactie@marktplaats.nl – met of zonder anekdote – en misschien zie je jouw foto (en verhaal) binnenkort wel terug in een speciale blog.

—–

Wil je ook een Fiat Panda kopen? Kijk dan hier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam